Proměnu Václavského náměstí v 'pražskou Champs-Élysées' brzdí spory o podzemní parkoviště
Automobily, davy tísnících se turistů na úzkých chodnících, šeď a reklamní poutače z Václavského náměstí jen tak nezmizí. Jeho sedm let plánovanou revitalizaci zabrzdil spor o vybudování podzemních garáží mezi náměstím, Panskou ulicí a ulicí Na Příkopě. Památkářům ani městu se nelíbí nájezdové rampy, které by měly být v dolní části náměstí. Podle Prahy 1 ale jiná možnost není.
Dlouhé týdny proti sobě stojí hlava magistrátu Tomáš Hudeček z TOP 09 a starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký ze stejné strany. Nájezdové rampy do podzemních garáží v dolní části Václavského náměstí rozdělily pražské politiky na dva tábory.
„Útvar rozvoje města, ale mimo jiné také odbor památkové péče Magistrátu hlavního města Prahy nesouhlasí s přesměrováním automobilové dopravy přes právě tyto rampy na Václavském náměstí,“ říká Hudeček.
O spory kolem plánované revitalizace Václavského náměstí se zajímala reportérka Magdalena Medková
„My na druhou stranu říkáme, tak nám pánové ukažte jiné řešení než ty vjezdové rampy. A když se na projekt podíváte, tak to prostě jinudy nejde, protože z ulice Panské a ulice V cípu se tam zajet nedá,“ oponuje Lomecký.
Projekt architekta Jakuba Cíglera přitom leží na stole magistrátu už sedm let. Po revitalizaci by se Václavské náměstí mělo podobat pařížskému Champs-Elysée, tedy bulváru s širokými chodníky a alejí stromů.
„Vlastně umísťujeme rampy k jedné straně za sebou a děláme je maximálně krátké, tak aby minimálně bránily příčné komunikaci pro náměstí z jednoho chodníku na druhý. Z hlediska zkušenosti z jiných měst, například Champs-Élysées v Paříži, si uvědomíte, že rampy nijak nevnímáte a nebrání jakkoli v pěším provozu,“ vysvětluje Cígler.
Magistrát tvrdí, že parkovací místa nebudou potřeba
Revitalizace měla původně začít letos, popřípadě v příštím roce. Vítězný projekt je ale za poslední dva roky předmětem táhlých sporů. Nejprve město zamítlo, aby se na náměstí vrátily tramvaje, teď je předmětem sporu i samotné podzemní parkoviště s kapacitou přes 400 míst.
Zatímco vedení města tvrdí, že vytvářet tolik míst nebude potřeba, Praha 1 volá po komfortu pro své obyvatele.
„Auta jsou součástí komfortu bydlení obyvatel, kteří na Praze 1 bydlí. Ze zákona jsou dokonce dané normy, kolik parkovacích stání je nutné zabezpečit, aby v dané lokalitě byla užívána bytová jednotka,“ upozorňuje starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.
„Nové pražské stavební standardy, jak je nazýváme, počítají s novým typem této vyhlášky v tom smyslu, že v centru města bude možno významně redukovat počet parkovacích míst. To znamená, že v centrální části města, což Václavské náměstí nepochybně je, nebude muset být budováno žádné parkovací místo,“ podotýká pražský primátor Tomáš Hudeček.