Proměnu Václavského náměstí v 'pražskou Champs-Élysées' brzdí spory o podzemní parkoviště

Automobily, davy tísnících se turistů na úzkých chodnících, šeď a reklamní poutače z Václavského náměstí jen tak nezmizí. Jeho sedm let plánovanou revitalizaci zabrzdil spor o vybudování podzemních garáží mezi náměstím, Panskou ulicí a ulicí Na Příkopě. Památkářům ani městu se nelíbí nájezdové rampy, které by měly být v dolní části náměstí. Podle Prahy 1 ale jiná možnost není.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Václavské náměstí a budova Národního muzea v Praze | Foto: Khalil Baalbaki

Dlouhé týdny proti sobě stojí hlava magistrátu Tomáš Hudeček z TOP 09 a starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký ze stejné strany. Nájezdové rampy do podzemních garáží v dolní části Václavského náměstí rozdělily pražské politiky na dva tábory.

„Útvar rozvoje města, ale mimo jiné také odbor památkové péče Magistrátu hlavního města Prahy nesouhlasí s přesměrováním automobilové dopravy přes právě tyto rampy na Václavském náměstí,“ říká Hudeček.

Přehrát

00:00 / 00:00

O spory kolem plánované revitalizace Václavského náměstí se zajímala reportérka Magdalena Medková

„My na druhou stranu říkáme, tak nám pánové ukažte jiné řešení než ty vjezdové rampy. A když se na projekt podíváte, tak to prostě jinudy nejde, protože z ulice Panské a ulice V cípu se tam zajet nedá,“ oponuje Lomecký.

Projekt architekta Jakuba Cíglera přitom leží na stole magistrátu už sedm let. Po revitalizaci by se Václavské náměstí mělo podobat pařížskému Champs-Elysée, tedy bulváru s širokými chodníky a alejí stromů.

„Vlastně umísťujeme rampy k jedné straně za sebou a děláme je maximálně krátké, tak aby minimálně bránily příčné komunikaci pro náměstí z jednoho chodníku na druhý. Z hlediska zkušenosti z jiných měst, například Champs-Élysées v Paříži, si uvědomíte, že rampy nijak nevnímáte a nebrání jakkoli v pěším provozu,“ vysvětluje Cígler.

Magistrát tvrdí, že parkovací místa nebudou potřeba

Revitalizace měla původně začít letos, popřípadě v příštím roce. Vítězný projekt je ale za poslední dva roky předmětem táhlých sporů. Nejprve město zamítlo, aby se na náměstí vrátily tramvaje, teď je předmětem sporu i samotné podzemní parkoviště s kapacitou přes 400 míst.

Zatímco vedení města tvrdí, že vytvářet tolik míst nebude potřeba, Praha 1 volá po komfortu pro své obyvatele.

„Auta jsou součástí komfortu bydlení obyvatel, kteří na Praze 1 bydlí. Ze zákona jsou dokonce dané normy, kolik parkovacích stání je nutné zabezpečit, aby v dané lokalitě byla užívána bytová jednotka,“ upozorňuje starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.

„Nové pražské stavební standardy, jak je nazýváme, počítají s novým typem této vyhlášky v tom smyslu, že v centru města bude možno významně redukovat počet parkovacích míst. To znamená, že v centrální části města, což Václavské náměstí nepochybně je, nebude muset být budováno žádné parkovací místo,“ podotýká pražský primátor Tomáš Hudeček.

Magdaléna Medková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme