První modernizovaný úsek D1 opouštějí dělníci. U Jihlavy se ale bude pracovat i příští rok

Na jihlavské části dálnice D1 dělníci odstraňují poslední mobilní svodidla a dnes večer by první modernizovaný úsek D1 měl být už plně průjezdný bez omezení. Nový povrch je ale pouze na jedné polovině dálnice a s tím původní plán nepočítal. Navíc není jasné, kdo posunutí termínu zaplatí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dělníci začali 14. října odstraňovat provizorní betonová svodidla na modernizovaném úseku D1 mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem ve směru na Prahu

Dělníci začali 14. října odstraňovat provizorní betonová svodidla na modernizovaném úseku D1 mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem ve směru na Prahu | Zdroj: ČTK

Prakticky v polovině dálnice mezi Prahou a Brnem odstartovala loni na jaře dlouho očekávaná modernizace nejstarší dopravní tepny v Česku.

Dne 9. května dělníci postavili první uzavírku, a přestože řidiči věděli, že je to na dva roky, byli rádi, že se konečně něco děje.

„To bylo nutné už před pěti lety. Už se na tom nedá jezdit. Někdy se to udělat musí - čím déle to bude, tím to bude horší. Nedokážu si to představit, ale je to potřeba,“ říkali.

Přehrát

00:00 / 00:00

První modernizovaný úsek D1 dnes opouštějí poslední dělníci. U Jihlavy se ale bude neplánovaně pracovat i příští rok. Detaily má Eva Kézrová

Také nejsložitější fáze celé modernizace - bourání starého povrchu a dělání nového - začala ze všech čtyř úseků nejdříve právě na „čtrnáctce“, jak je část D1 mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou označována.

Dělníci 24. března nainstalovali mobilní svodidla rozdělující provoz do úzkých pruhů a v polovině října je začali odstraňovat, auta ale po novém povrchu jedou pouze ve směru na Brno.

„Zpět na pracovní činnosti se vrátíme na jaře, protože teď se to vrátilo do standardního provozu, aby byla zajištěna zimní údržba,“ nastiňuje další postup vedoucí stavby Jiří Kárník ze společnosti Colas.

Počasí na Vysočině je nevyzpytatelné, a proto ministerstvo dopravy v srpnu nepovolilo bourání druhého pásu, což by zabralo zhruba čtyři měsíce. Jenže s tím smlouva nepočítala. Mimo jiného se musel se udělat nový projekt na přezimování stavby.

Modernizace D1 | Foto: Český rozhlas

„Je to plně na straně zhotovitelů, to znamená ani koruna ze státního rozpočtu,“ tvrdí kategoricky Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic. Stavební sdružení by navíc mělo platit penále za nedodržení termínu.

Rýdl ale připouští, že se stále jedná. „Nemám informaci o tom, kdy by jednání měla definitivně skončit.“

Příští rok se bude pracovat i u Velké Bíteše

Pokračuje i vyjednávání se sdružením OHL ŽS Alpine Bau, přestože loni se zdálo, že tříměsíční zpoždění prací u Velké Bíteše je pouze jeho chyba.

Také tady se bude pracovat ještě na jaře, přičemž současné omezení ve směru na Brno skončí 28. října. Auta na Prahu ale podle Tatiany Pelíškové z OHL ŽS pojedou ještě týden v jednom pruhu.

„Z dálnice budou odstraňována mobilní svodidla. Provoz v jednom jízdním pruhu předpokládáme od 29. října, a to nejpozději do 1. listopadu 2014,“ upřesňuje Pelíšková.

Stejné omezení řidiče čeká i mezi Loktem a Hořicemi, na posledním modernizovaném úseku Šternov-Psáře mobilní svodidla dělníci odstraní nadvakrát.

Už zítra pojede jeden pruh na Brno mezi 41. do 45. kilometrem, příští neděli se totéž odehraje na dalších čtyřech kilometrech.

Eva Kézrová, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme