První pražské metro začalo jezdit před 38 lety. DP proto vypravil nejstarší soupravu

Pražské metro jezdí už 38 let. Výročí si dopravní podnik připomněl vypravením historicky nejstarší soupravy ‘Ečs‘. Zájemci se v ní dnes mohli svézt poprvé v 9 hodin a 19 minut ze stanice metra Kačerov. V tu chvíli byl v roce 1974 provoz podzemky slavnostně zahájen. Akce skončila krátce před půl pátou.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

pražské metro, vlak vjíždí do stanice | Foto: Eva Odstrčilová

Souprava metra typu E patřila k nejrozšířenějším v zemích bývalého sovětského svazu. Zkratka čs v názvu znamená, že se jednalo o modifikaci soupravy pro Československo.

„Já si myslím, že takové ty zásadní rozdíly tady nebyly. To už jsou opravdu takové technické detaily, které by našemu cestujícímu vůbec nic neříkaly. Mnohdy to bylo třeba i jenom takovou docela obyčejnou věcí, jako je vybarvení soupravy,“ říká vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vedoucího archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík přibližuje historii metra

Připomíná, že původní plány z 60. let s metrem v Praze nepočítaly. Tehdejší vláda se rozhodla pro metro až v průběhu budování tunelů pro podpovrchovou tramvaj v centrální části města. Systém tunelů se začal stavět v roce 1966.

„Problém nastal v roce 1967, kdy už se ten první úsek, který vedl od Bolzanovy ulice nebo od Hlavního nádrží k předmostí Nuselského mostu, stavěl na plné obrátky, tak najednou vláda rozhodla po takovém delší dobu trvajícím názorovém sporu, že se v Praze přece jenom bude stavět metro,“ vysvětluje Fojtík.

„Což znamenalo velké problémy, protože najednou vám ze dne na den jediným rozhodnutím přestala platit jakákoli výhledová koncepce městské dopravy v Praze, přestaly platit prakticky všechny stavební plány, které byly k dispozici,“ dodává s tím, že stavba metra se nesměla zastavit ani na den.

Soupravy metra byly v minulosti tvořeny samostatnými vozy. Jejich počet se v průběhu let měnil.

„Málokdo si dneska už vzpomíná, že před těmi 38 lety začínaly v metru jezdit pouze třívozové soupravy a teprve v průběhu dalších let přibýval čtvrtý vůz a pak nakonec na začátku 80. let pátý vůz. Dnešní vozy metra tvoří vlastně nedělitelné soupravy,“ přibližuje Fojtík. Pokud by tedy dnes došlo k poruše, je podle něj nutné odstavit celou soupravu.

Alžběta Havlová, bre, krw Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme