Rachot a gejzír jisker. Od tragické tramvajové nehody na Špejcharu uplynulo 35 let

Přesně před 35 lety vyjela v Praze tramvaj s číslem 26 ze zastávky Sparta, do stanice Hradčanská už ale nedorazila. Řidič si totiž nevšiml přetočené výhybky a vůz vykolejil. Událost se zapsala mezi nejtragičtější tramvajové nehody v Praze. Nehodu nepřežilo sedm lidí, další desítky cestujících se zranily. Tehdejší tisk událost popsal jako hrozný rachot, gejzír jisker a oblaka prachu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tragická nehoda tramvaje 26 na pražském Špejcharu (archivní foto)

Tragická nehoda tramvaje 26 na pražském Špejcharu (archivní foto) | Foto: Archiv HZS Praha

„Na stanici na Spartě stály mraky lidí. Bylo to ve špičce, tak chtěli domů. Byli nervózní. Kdo mohl, tak se nacpal do 26,“ popisuje Roman Krása, kolega řidiče, kterému se stala nehoda na Špejcharu.

„Vůz se rozjíždí, jede. Tady na Letné máme rovinky, tak jsme to vždycky perdili. Najednou bum, výhybka doleva, tramvaj vlítne do zatáčky a převrací se. Dveře se trhají, vypadávají první cestující. Ta tramvaj je vlastně zamáčkla, zatímco se setrvačností šoupala dál. Teď ten řidič prostě vyběhl ven, sednul si na bobek a říká: Panebože, panebože! A byl z toho prostě úplně zoufalý,“ dodává Krása.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tragické nehodě natáčela Sabina Vosecká

Převrátit tramvaj není podle historika pražského dopravního podniku Pavla Fojtíka jednoduché. Prázdný vůz tohoto typu váží asi 16 tun. „Pro srovnání: v srpnu 1968 se dav Pražanů před Československým rozhlasem pokoušel při okupaci vytvořit barikádu tím, že tam chtěli vyvrátit jednu tramvaj typu T3, ale nepodařilo se jim to,“ říká historik.

Podle znaleckého posudku vznikla na vozu škoda 75 179 korun, což byla tehdy cena téměř celé tramvaje.

Jiný případ neobvyklé tramvajové nehody je třeba z roku 1916, kdy vykolejil vůz nedaleko Čechova mostu. Prorazil zábradlí a visel z poloviny nad Vltavou.

 

Mohlo by vás také zajímat

Budvar se odmítá v registru smluv 'svlékat před konkurencí'. Většina firem s tím nemá problém Budvar se odmítá v registru smluv 'svlékat před konkurencí'. Většina firem s tím nemá problém

UVNITŘ GRAFIKA. "Nechceme se svlékat před konkurencí." Těmito slovy zhodnotil déle než půlroční fungování registru smluv Budějovický Budvar. Státní pivovar podnikne "potřebné kroky", aby se na něj vztahovala výjimka pro zveřejňování...

 
Kdo byl Kim Čong-nam? Padlý korunní princ s dračím tetováním miloval svobodu a bál se mladšího bratra Kdo byl Kim Čong-nam? Padlý korunní princ s dračím tetováním miloval svobodu a bál se mladšího bratra

PORTRÉT. Konec toho příběhu už známe, byť zatím pouze v hrubých obrysech: letiště v Kuala Lumpur, vražedkyně s jedem, prosba umdlévajícího...

 
Ve Francii odsoudili za převaděčství dva Čechy. Pomáhali uprchlíkům za hranice Schengenu Ve Francii odsoudili za převaděčství dva Čechy. Pomáhali uprchlíkům za hranice Schengenu

Za pašování uprchlíků byli loni v zahraničí odsouzeni dva lidé z Česka, zjistil Zpravodajský web Českého rozhlasu. K oběma případům došlo ve Francii na severozápadě země, poblíž přístavu Calais. Podle tamních úřadů pomáhali běžencům, kteří zřejmě mířili...

 
Unikátní snímky. Podívejte se, jak vypadala Praha po náletech ze 14. února 1945 Unikátní snímky. Podívejte se, jak vypadala Praha po náletech ze 14. února 1945

UVNITŘ INTERAKTIVNÍ MAPA. Konec druhé světové už se pomalu blížil, Praha se přesto stala cílem tří leteckých bombardování. Jedno z...

 
NASA vybrala vítěze 'velké toaletní výzvy'. Vyřešil vyměšovací problém astronautů ve vesmíru NASA vybrala vítěze 'velké toaletní výzvy'. Vyřešil vyměšovací problém astronautů ve vesmíru

Netradičním problémem se loni na podzim zabývali vědci, designeři i lékaři z celého světa – jak vytvořit...

 
 

Filip Titlbach, Sabina Vosecká Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme