Radnice na severu Prahy protestují proti nové ranveji a jižní variantě severní části Pražského okruhu

Radnice na severu Prahy nesouhlasí s plánem magistrátu vrátit do aktualizace Zásad územního rozvoje novou vzletovou dráhu v Ruzyni a jižní variantu severní části Pražského okruhu. To by v budoucnu umožnilo jejich výstavbu a obyvatelé v okolí staveb se bojí zhoršení životních podmínek. Vyřazení obou projektů přitom nedávno nařídil Nejvyšší správní soud. Město se ale brání tím, že po dopracování dokumentace splnilo všechny požadavky, a není důvod projekty odkládat.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Veřejná doprava na zprovozněné části Pražského okruhu | Foto: Tomáš Adamec

Proti takzvané jižní variantě Pražského okruhu vedoucí přes Suchdol se postavily také radnice Lysolají, Dolních Chaber, Ďáblic nebo Prahy 14. Podle nich je stavba mimo jiné velmi drahá, neekologická a zhoršení životních podmínek by pocítilo na 120 tisíc Pražanů.

„Podle nás je to špatně připravené, nejsou řádně projednané varianty a jsou to koncepčně špatné projekty, které ohrozí mnoho tisíc lidí na životním prostředí," řekl starosta Suchdola Petr Hejl zvolený jako nezávislý ze Sdružení občanů Suchdola. Upozornil přitom, že nespokojeným radnicím nejde o zastavení stavby okruhu, ale o zvážení lepší varianty.

Zastupitelce Běchovic Petře Šubrtové ze Strany zelených také vadí, že Praha chce do územního plánu vrátit 50 let starý plán. Protestující radnice proto prosazují, aby se stát, Praha a Středočeský kraj začaly zabývat jejich návrhem, aby okruh byl severněji a vedl Středočeským krajem. To ale odmítají jak obyvatelé středočeských obcí, tak městští plánovači, kteří projekt zpracovávají.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nesouhlasu radnic na severu Prahy s novou ranvejí a jižní variantou severní části pražského okruhu natáčela Evelyna Kulíšková

„Je zpracováno několik dopravně inženýrských studií, ze kterých vyplývá, že tranzitní doprava na tom okruhu je v menšině, tvoří zhruba 20 procent, a ve většině je doprava zdrojová, cílová a meziobvodová. Jinak řečeno, když jedete z Kladna na Jižní Město, tak použijete vnější okruh, abyste nejela přes město.“

„Když ten okruh odtáhnete od Prahy, tak na ty samé cesty budete muset urazit mnohem větší vzdálenost, než na okruh dojedete a než se zase vrátíte do města," vysvětlil Marek Zděradička z Institutu plánování a rozvoje města.

Dodal, že Nejvyšší správní soud vyřadil projekt okruhu z Územního plánu Prahy pouze kvůli nedostatkům v dokumentaci. Ty už prý úředníci dopracovali, a tak není důvod projekt do aktualizace Zásad územního rozvoje nevrátit. Stejně je to podle Zděradičky s plánem na stavbu nové ranveje na ruzyňském letišti. Ani ten se ale řadě městských částí nezamlouvá.

Letadla nad Suchdolem přelétávají nemilosrdně v pravidelných rozestupech (foto: 28. října 2010) | Foto: Tomáš Adamec

„Praha vychází z argumentu, že v roce 2020 bude dráhový systém vyčerpán, ale tato prognóza je z roku 2006 a v současné době letecká doprava stále propadá a vůbec není důvod, že by v roce 2020 měl být nějaký kolaps letecké dopravy," objasnil i za ostatní radnice důvod nesouhlasu starosta Suchdola Hejl. Podle plánovačů má ale nová ranvej i jiné důležité funkce než je zvýšení kapacity.

„Je to otázka bezpečnosti provozu a snížení dopadu na životní prostředí právě díky organizaci příletů a odletů na ty dráhy. Znamená to, že můžeme soustředit příletové a odletové trasy do užších koridorů, nebude se létat v noci," řekl šéf městských plánovačů Marek Zděradička.

Návrat obou projektů do Zásad územního rozvoje musí projednat a schválit vedení města. Do středy 18. prosince magistrát přijme případné námitky Pražanů, kteří s projekty nesouhlasí.

Evelyna Kulíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme