Radnice v Rosicích omezila v centru rychlost na 30 km/h, přednost je jen zprava

Vedení Rosic na Brněnsku kvůli zklidnění dopravy radikálně mění dopravu v centru města. Od pátku v okolí hlavních náměstí platí zóna s maximální rychlostí 30 kilometrů v hodině a zrušili značení hlavních a vedlejších ulic.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Město Rosice | Foto: Wikipedia Commons, Miloš Dvořák

Změny v Rosicích se týkají hlavně Palackého náměstí, Žerotínova náměstí i okolních ulic. Nově zde platí jenom přednost zprava.

Vedení Rosic si od změn slibuje klidnější automobilovou dopravu v centru města ležícího na hlavním tahu z Brna na Třebíč. Tamní Palackého náměstí funguje z velké části i jako parkoviště, takže aut tam jezdí opravdu hodně.

Podle starosty Jaroslava Světlíka z KDU-ČSL změna přinese větší bezpečnost. „Řidiči budou muset dávat přednost zprava, což bude asi trošku oříšek, než si na to zvyknou. Věřím, že to tomu pomůže, i když jsme tedy - musím to zaklepat - neměli žádný malér na náměstí, protože opravdu lidi si dávají pozor při přecházení,“ řekl Světlík. Hlavního tahu Brno-Třebíč se ale změna nedotkne. Silnice tvoří zčásti hranici nových omezení.

Obyvatele centra Prahy ruší noční doprava, radnice omezí provoz u Staroměstského náměstí

Číst článek

Podobná opatření pro zklidnění dopravy plánují i v jiných městech. Velmi aktuální téma je to třeba v Brně. To ve svém Plánu mobility počítá s vymezením těch takzvaných zón 30 v mnoha lokalitách určených především k bydlení - například v Soběšicích, v Bosonohách nebo v Kohoutovicích. A maximální rychlost třicet kilometrů za hodinu čeká už brzy i střed města.

Magistrát připravuje takovéto zóny jako součást takzvaného rezidenčního parkování, které by mělo začít platit letos na podzim. A to na většině ulic, mimo hlavní, kudy jezdí městská hromadná doprava. Cíl je stejně jako v Rosicích, aby si řidiči nezkracovali cestu přes úzké uličky určené spíš k bydlení.

Člověk by si sice řekl, že 30 a 50 kilometrů v hodině není z pohledu bezpečnosti zas až takový rozdíl. Ale metodika ministerstva dopravy uvádí, že když 13 metrů před auto jedoucí třicetikilometrovou rychlostí vběhne dítě, řidič stihne zastavit. Pokud pojede padesátkou, nestihne ani začít brzdit.

Tomáš Jelen Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme