Řidiči sanitek si v Mostě zkoušejí zvládání kritických situací. Cvičí prudké brzdění i vyhýbací manévr

Sto padesát řidičů zdravotnické záchranné služby ze středních Čech se v Mostě učí zvládat kritické situace, které přináší běžný provoz na silnicích nebo rozmary počasí. Pro některé to byla první možnost nacvičit si například prudké brzdění na mokré vozovce nebo vyhýbací manévr.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Desítky řidičů sanitek si na polygonu v Mostě vyzkouší zvládání kritických situací

Desítky řidičů sanitek si na polygonu v Mostě vyzkouší zvládání kritických situací | Foto: Jan Beneš

„62 na tachometru a držím to. Super. 15 metrů a je to tam. Ty ruce maličko dolů a povolit svaly,“ radí instruktor do vysílačky, kterou má každá posádka sanitky u sebe. Na polygonu v Mostě se zkouší prudké brždění na mokrém povrchu.

„Probíráme správné držení volantu, správné vedení auta, aby ho řidič pod sebou dokonale cítil. Trénujeme krizové brzdění na různých typech povrchu. Trénujeme vyhýbací manévry, zvládání smyku i smyku zadní nápravy a na závěr aquaplaning,“ prozrazuje, co všechno si řidiči zkouší, instruktor bezpečné jízdy Jakub Michalovič.

Přehrát

00:00 / 00:00

Sto padesát řidičů zdravotnické záchranné služby ze středních Čech se v Mostě učí zvládat kritické situace, které přináší běžný provoz na silnicích nebo rozmary počasí

Trénink se podle řidičů sanitky opravdu vyplatí. „Hustota provozu je čím dál víc hustší a je dobré si to vyzkoušet, protože krizová situace může nastat kdykoliv,“ říká řidič David Šeda.

Další z řidičů Jakub Horák zmiňuje situace, kdy sanitkám komplikují průjezd řidiči ostatních vozidel. Právě v těchto chvílích dochází nejčastěji ke kritickým situacím.

„Nevědí, jak mají reagovat, jestli mají brzdit, jestli mají uhnout. Jestli mají zachovat plynulou jízdu, tohle je asi nejčastější,“ popisuje Horák.

Sanitky se totiž při vyhýbacím manévru nebo prudkém brždění chovají jinak, než běžná vozidla. „Tím, že sanity mají v sobě vybavení, je tam hodně specifické zatížení auta, kdy máme vysoké těžiště a zatížení na jedné straně,“ vysvětluje instruktor bezpečné jízdy Jakub Michalovič.

Desítky řidičů sanitek si na polygonu v Mostě vyzkouší zvládání kritických situací | Foto: Jan Beneš

Nejčastější a také jedna z nejnebezpečnějších situací nastává při předjíždění ostatních aut.

„Jedou tři auta, my jedeme za nimi, první dvě začnou zajíždět ke krajnici, aby nám umožnila průjezd a to třetí auto, aniž by se řidič podíval do zpětného zrcátka, proč ty dvě auta před ním uhýbají, tak je začne předjíždět a v tu chvíli je tam veliké riziko, že může dojít ke střetu se sanitkou. Anebo to třetí auto začne najednou odbočovat doleva do jiné ulice nebo na jinou cestu,“ popisuje mluvčí záchranné zdravotnické služby Ústeckého kraje Prokop Voleník.

Řidiči by si proto měli pamatovat základní pravidlo, že vozidlům integrovaného záchranného systému se uhýbá vždy na pravou stranu.

Desítky řidičů sanitek si na polygonu v Mostě vyzkouší zvládání kritických situací | Foto: Jan Beneš

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme