Rychlejší cesta a úspory, zároveň zácpy a přerušovaný provoz. Blanka se otevírá

Rychlejší průjezd Prahou, nižší spotřebu i méně nehod přinese více než šest kilometrů dlouhý tunel Blanka, který se čtyřletým zpožděním začne dnes odpoledne sloužit řidičům. Problém je ovšem v tom, že vnitřní Městský okruh ještě stále není kruhem a chybějících devět kilometrů může přenést současné kolony zase jinam.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tunel Blanka | Foto: Filip Jandourek

První řidiči vjedou do nejdelšího městského tunelu v Evropě až odpoledne, studenti dopravní fakulty Českého vysokého učení technického (ČVUT) už ho ale znají důvěrně.

Loni v červnu Blankou intenzivně projížděli a zároveň srovnávali časy s jízdou ze severu na jih obvyklými trasami. V cíli byli vždy první.

Přehrát

00:00 / 00:00

Řidiči se dnes konečně dočkají - se čtyřletým zpožděním se v Praze otevře tunel Blanka. Co změní v dopravě hlavního města, zjišťovala Eva Kézrová

„Zatímco po magistrále se jelo 25,2 minuty, což je průměrná hodnota, a Veletržní se jelo 36 minut, Blankou se jelo 12 minut,“ potvrzuje Pavel Přibyl z Ústavu dopravních systémů.

Protože penězi se dá vyčíslit i čas strávený v kolonách, experti spočítali, že díky tunelu Blanka se denně ušetří 486 tisíc korun. Zároveň se v tunelech stává až čtyřikrát méně dopravních nehod a nižší je i spotřeba.

„Každé zastavení z rychlosti 50 kilometrů za hodinu znamená ztrátu kinetické energie, musí sešlápnout plynový pedál, stojí to nějakou spotřebu a vychází obrovské úspory pohonných hmot tím, že je jízda plynulá,“ dodává Přibyl.


Snižují se tak i emise, takže například na Letné či ve Veletržní si tamní obyvatelé oddechnou. Naopak v ulici V Holešovičkách, kde tunel Blanka prakticky končí, se čeká ještě hustší provoz než teď, což může být problém.

V tunelu totiž nesmí auta stát, takže pokud na výjezdu bude kolona, Blanka se na několik minut zavře hned na začátku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Blanka bude skrz 400 kamer neustále pod dohledem dispečerů na řídící ústředně Na Bojišti, kde se reguluje celá pražská doprava. Natáčela Eva Kézrová

„To bude nastávat často. V současné době řešíme ve Strahovském tunelu a v tunelu Mrázovka několik událostí denně, takže předpokládám, že obdobná situace bude i v tunelu Blanka,“ vysvětluje vedoucí dispečinku řízení dopravy Petr Říha.

Kdo najede na Městský okruh na Černém Mostě, pak se přes Jižní spojku, tunel Mrázovka, Strahovský tunel a pak přes trojici nových tunelů - Brusnický, Dejvický a Bubenečský - dostane až do Holešovic. Magistrála a další ulice by tak měly být volnější, ale to podle šéfa pražské dopravní policie Pavla Švrčuly ukáže až čas.

Až napošesté. Otevření Blanky zdržely propady země, kabely i spory o peníze

Číst článek

„Řidiči si najdou, která trasa je pro ně výhodnější, jestli sjedou na Prašném mostě nebo na Letné vyjedou výjezdem. Určitě se budou dělat dopravní průzkumy, z jaké části a z jakých komunikací jezdí nejvíce lidí,“ uzavírá Švrčula.

Přehrát

00:00 / 00:00

Od otevření Blanky si zlepšení dopravy v Praze sliboval v Ranním interview Radiožurnálu náměstek primátorky Petr Dolínek z ČSSD

„Myslím, že se výrazně celkově pomůže dopravě. Když se otevíral tunel Mrázovka, Strahovský tunel, tak to celou oblast zklidnilo a celkově dopravu v Praze zlepšilo,“ řekl v Ranním interview Radiožurnálu náměstek primátorky Petr Dolínek z ČSSD.

„Takže může být sice obava z několika málo dnů, týdnů po otevření nových tunelů, ale myslím, že pro celkovou dopravu to bude přínosem,“ věří Dolínek.

Tunel Blanka, který stál hlavní město celkem 43 miliard korun, se řidičům otevře kolem 15. hodiny.

Tunel Blanka v datech | Foto: Český rozhlas

Eva Kézrová, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme