Rychlodráha Praha – Brno se začne budovat za 7 let, obce v okolí ale už teď nesmějí stavět
Cesta vlakem mezi Prahou a Brnem bude trvat pouhou hodinu. Umožní to nová vysokorychlostní železniční trať. Ta se však začne budovat nejdříve za sedm let, v roce 2020. Obce v okolí budoucí tratě mají ale už teď starosti, nesmí tam nic stavět a plánovat.
Projekt vysokorychlostní tratě je teprve na začátku. V současné době je zahájena jeho příprava. Zpracovává se územně technická studie úseku z Prahy do Benešova, který se začne stavět jako první.
Projekt se teď snad rozjede rychleji díky tomu, že výrazně pokročila modernizace železničního koridoru z Prahy přes Benešov a Votice do Českých Budějovic. Nyní je trať dvoukolejná, u Tomic a Votic vzniklo pět tunelů a železnice se narovnala, aby se po ní mohlo jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině.
Dnes rychlíky z Prahy do Brna jezdí přes Pardubice. Po vysokorychlostní trati to bude přes Benešov a Vysočinu, převážně podél dálnice D1. Vlaky budou po dvoukolejné trati uhánět rychlostí 230 až 350 kilometrů v hodině.
Než bude postavena trať rychlodráhy z Benešova do Brna, vlaky pojedou po stávajícím koridoru do Českých Budějovic.
Rychlodráha bude mít tedy užitek i pro jižní Čechy. Má to však své ale. Projekt je teprve na začátku a stavba nezačne dříve než v roce 2020. Už teď ale obce nesmí v okolí budoucí tratě nic stavět a plánovat. A to jim dělá starosti.
Trasa rychlodráhy zasahuje i do rodinné zástavby
Vloni vešly v účinnost zásady územního rozvoje Středočeského kraje, které schvalovali krajští zastupitelé v roce 2011. Podle těchto zásad je trasa koridoru širší, než se dřív předpokládalo.
Například v Říčanech u Prahy zpracovávají návrh svého územního plánu a začali prověřovat, co všechno by do něj měli zanést. Zjistili, že plochy, které měli dřív určené pro výstavbu domů, musí zahrnout do pásma budoucí rychlodráhy. Ale pozemky už mají své majitele, kteří se chystali stavět. Nyní nedostanou stavební povolení.
Podobné je to i v Čerčanech. Zde dokonce ochranné pásmo zasahuje už do stávající rodinné zástavby. Právě trasa od Strančic přes Čerčany do Benešova je navrhovaná ve dvou variantách, blíže k obcím a dál od obcí.
Starostové dotčených obcí proto doufají, že ještě dostanou prostor k řešení.