Sesazená umělecká šéfka týmu Plzeň 2015 Yvona Kreuzmannová se vrátila do vedení

Personální turbulence ve vedení projektu „Plzeň – evropské hlavní město kultury roku 2015“ ustávají. Během čtyř let se vyměnilo pět ředitelů. Ten nejnovější – Jiří Suchánek – teď do týmu povolal ty, které předešlí ředitelé propustili. Jak zjistil Český rozhlas, před několika dny podepsala sesazená umělecká šéfka projektu Yvona Kreuzmannová novou dohodu o spolupráci.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Plzeň 2015 - Evropské hlavní město kultury | Foto: Plzeň 2015, Statutární město Plzeň

Je 8. září 2010. V proskleném vestibulu pražského Nosticova paláce – tedy v sídle ministerstva kultury – je vydýchaný vzduch. Oči asi stovky lidí visí na rtech jediného muže. Předsedy poroty, která uděluje titul Evropské hlavní město kultury.

Robert Scott otevírá obálku a čte verdikt jedenáctičlenné komise – Plzeň se v roce 2015 stane evropským hlavním městem kultury. Na tato slova čekalo západočeské město od roku 2008.

Přehrát

00:00 / 00:00

Do týmu projektu Plzeň – evropské hlavní město kultury roku 2015 se vrací sesazená umělecká šéfka Yvona Kreuzmanová, zjistila reportérka Michaela Vetešková

Když bouřlivé oslavy utichly, tým vítězného projektu stál před asi tou nejnáročnější fází – naplnit své vize a představy konkrétními činy.

O pár týdnů později z projektu odchází jeho ředitel Milan Svoboda, nový první muž projektu Tomáš Froyda umělecké šéfce Yvoně Kreuzmannové neprodlužuje smlouvu. Prý neměli na projekt shodné názory.

Žena, která se v kulturní oblasti pohybuje řadu let a je zakladatelkou festivalu Tanec Praha i pražského divadla Ponec, za tím tehdy viděla neshody kvůli nejasnému financování projektu.

„Tam byla celá řada změn od Milana Svobody, který byl ředitelem, s nímž jsme vyhráli titul evropské hlavní město kultury. Od jeho rezignace se tam vystřídali čtyři další ředitelé. Pro mě už jenom ta personální politika byla naprosto nepřijatelná,“ vzpomíná Yvona Kreuzmannová.

„Bohužel – a není to jenom v Čechách, ale v řadě měst, která získala tento titul – najednou začaly vévodit lokální politicko-ekonomické zájmy před kulturními vizemi. Ty tlaky jsou ze všech stran. Každý si představuje, že projekt přinese něco konkrétně pro něho, ale ve skutečnosti to je vizitka celé České republiky. Město v ten rok reprezentuje celou českou kulturu, nikoli svoje vlastní, lokální zájmy,“ říká Kreuzmannová.

Z nadšenců se museli stát manažeři

Současný ředitel programu projektu Plzeň – evropské hlavní město kultury Jiří Sulženko to zjednodušeně popisuje asi tak, že se z nadšenců a průkopníků myšlenky museli stát manažeři, kteří se musejí správně zorientovat v politice města, kraje i státu, a musejí odolat tlakům různých zájmových skupin.

Když nastoupil do vedení projektu, vyzval Kreuzmannovou k návratu. „Přišli jsme za ní s tím, že nás mrzí situace, která nastala, že si vážíme práce, kterou pro projekt udělala a že budeme rádi spolupracovat na některém z projektů, které navrhovala. Teď jsme konkrétně u projektu Aerowaves, což je evropská taneční síť, která pořádá prezentace, distribuuje taneční představení,“ vysvětluje Jiří Sulženko.

Za uměleckou stránku programu teď odpovídá herec Petr Forman, ředitelem celého projektu je Jiří Suchánek.

Yvona Kreuzmannová bude pokračovat v realizaci svých původních nápadů a věří tomu, že s novým týmem se podaří naplnit to, co její tým v roce 2010 Evropské komisi a hlavně obyvatelům města slíbil – na Plzeň jako kulturní město upozornit celý svět.

Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme