Silnice z Turnova do Jičína je pro stát prioritou. Obce se ale neshodly, kudy povede

Plán na stavbu dlouho odkládané silnice z Turnova do Jičína přes Český ráj znovu ožívá. Stát ho zařadil mezi své priority. Navržené varianty rychlého spojení Libereckého kraje s Královéhradeckým probíraly v těchto dnech města a obce. Jejich připomínky potřebuje ministerstvo životního prostředí, které chce definitivně zařadit nejvhodnější varianty do studie EIA o vlivu stavby na životní prostředí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zasněžená silnice (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Stock.xchng

Stavba silnice budí opět v jednotlivých obcích vášně. Josef Kunetka z Pelešan u Turnova má například výhrady k tunelu, který tady má vzniknout.

„Je to velice riskantní území na sesuvy a podobně. Není to žádná legrace,“ upozorňuje Kunetka. Chce proto, aby ministerstvo životního prostředí zohlednilo v jednotlivých variantách trasy do Jičína všechna riziková místa.

Přehrát

00:00 / 00:00

Silnice z Turnova do Jičína je pro stát prioritou. Obce se ale neshodly, kudy povede. Podrobnosti zjišťovala Ivana Bernáthová

S tím souhlasí také starosta Turnova Tomáš Hocke z Nezávislého bloku. Kvůli ochraně obyvatel Pelešan prosazuje po důkladném geologickém posouzení delší tunel, než navrhuje studie.

„Ochránění obyvatel by bylo zásadně jiné než v této chvíli,“ vysvětluje Hocke.

Tunel se naopak neplánuje u Rovenska pod Troskami, tamní zastupitelé by si ho ale přáli. Navíc jsou proti navrženému třípruhu a na rozdíl od Turnova si přejí bezpečnější čtyřpruh. Kritici této varianty ale upozorňují, že čtyřpruhová silnice by hůře zapadla do krajiny a byla by velkou překážkou pro zvěř.

Starostce Rovenska pod Troskami Jiřině Bláhové z ODS nejvíce vadí, že z navržených variant vypadla ta, která vedla kolem vesniček Václaví, Žehrov a Křečovice.

Josef Kunetka z Turnova dává připomínky k variantám a způsobu výstavby nové silnice R35 do Jičína přes Český ráj | Foto: Ivana Bernáthová

„Vyhovovala nám nejvíc kvůli tomu, že by nejméně ovlivňovala životní prostředí a rozvoj Rovenska pod Troskami. Navrhovaná varianta E1 nás negativně ovlivní, co se týče emisí i hluku,“ konstatuje Bláhová.

Varianta E1, která ve studii nové silnice na Jičín zůstala, vede po mostě. Pro město by ale bylo výhodnější postavit právě v tomto místě nové domky.

Stavět by se mohlo do 10 let

Rovensko pod Troskami, Turnov i další obce poslaly své vyjádření na ministerstvo životního prostředí. Resort následně rozhodne, jestli do posuzování studie vlivu na životní prostředí zařadí i jejich připomínky.

Podle starosty Turnova Tomáše Hockeho bude pro většinu obcí postavení nové komunikace výhodné. Současná silnice už kapacitně nestačí a navíc většinu vesnic přímo protíná.

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) | Foto: Filip Jandourek

„Také pro město Turnov je to spojeno s odvedením dopravy ze silnice na Semily. Je to jeden z mnohých argumentů, kterým Liberecký kraj podporuje stavbu této komunikace – zpřístupnění Semilska a Jilemnicka. Budu se snažit najít nějaké kompromisní řešení,“ slíbil Hocke.

Ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO odhaduje, že stavba silnice vedoucí přes Český ráj začne do 10 let.

„Projednávání a příprava realizace staveb byla v roce 2010 zastavena a těžko se v roce 2015 rozbíhala. Dali jsme spoustu peněz do přípravy. Došli jsme opět k tomu, že projekční kapacity už nám nestačí, takže jsme zahltili projekční firmy, které dělají dopravní infrastrukturu, a snažíme se ten deficit dohnat, ale chvíli to bude trvat,“ upřesnil Ťok.

Ivana Bernáthová, Anna Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme