Silnici na Ústecku a Karlovarsku blokovaly hlavně kamiony

Na většině míst v Česku dnes příliš nesněžilo, a tak se silničářům víceméně dařilo zprůjezdňovat silnice, které v noci zapadaly sněhem. Po celý den ale musejí řidiči dávat velký pozor a ani to někdy nestačí. Jedním z kritických míst byla silnice mezi Karlovými Vary a Chomutovem.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vyprošťování cisterny na Karlovarsku | Foto: Zdeněk Trnka

Úzkou komunikaci blokovaly dlouhé hodiny desítky kamionů a spojení mezi Ústeckým a Karlovarským krajem bylo dočasně přerušeno. Silnici první třídy číslo 13 se říká Podkrušnohorská magistrála. Úsek mezi Bočí a Stráží nad Ohří je ale plný kopců a zatáček a v průběhu sněhové kalamity musela být úzká silnice uzavřena kvůli stojícím autům několikrát.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž zpravodaje Zdeňka Trnky

Kamiony zastavil sníh a náledí. Vozidla údržby kvůli tomu nemohla projet. Někteří motoristé dokonce rezignovali a na místě automobily nechali.

Kritickým okamžikem se stal vyhýbací manévry dvou kamionů, které skončily v příkopu a silnici zablokovaly definitivně. Šoféři německé cisterny zůstali na silnici uvězněni déle než osmnáct hodin. Cizinci se ocitli na dlouho bez jídla a pití, pomoc nabídli až čeští policisté.

Kamion vyprostila těžká technika, mezinárodní silnici ale zároveň poškodila a nehodu řeší policie. Za dlouhé uzavření frekventované silnice stojí zejména nekázeň řidičů těžkých kamionů.

Těžké kamiony způsobily už tradičně na silnicích a dálnicích opravdu velké potíže. „Kalamita je určitě fatální problém, je to tím, že silnice mnohdy nejsou vůbec odklizené, že kamiony prostě vyjet musí a tím, jak jsou zkonstruovány,“ vysvětluje mluvčí Martin Felix ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Přehrát

00:00 / 00:00

Martin Felix, mluvčí Česmad Bohemia, o jízdě kamionů

Podle něj by bylo řešením, kdyby v případě zapadání silnice sněhem dopravní služba kamiony zastavila do odstavného pruhu, silnici vyčistila a pak je pustila. Není prý však možné, aby vozy nevyjely. „Když mají na čas termínovanou zakázku, to možné není, jsou tam obrovská penále,“ říká.

Jak dodává, řidiči sice jsou proškoleni, občas se ale objeví kamion ze zahraničí, který je špatně vybaven.

Pokud prý kamion zablokuje tramvajovou dopravu, což se několikrát stalo v Praze, chyba řidiče to není vždy. „Záleží na konkrétním případě. Někdy kamion musí uhnout a zastaví se, kde by to neočekával nejzkušenější řidič. Určitě je to chyba řidiče tehdy, když vjede kamion ve stoupání do třetího pruhu, kde nemá co dělat,“ popisuje mluvčí Felix.

Už dnes kamiony jedoucí po dálnici D1 zimní pneumatiky používají, poznamenává mluvčí Česmad Bohemia, musí prý ale hlavně mít na hnací nápravě záběrový vzorek o hloubce minimálně šest milimetrů.

„Do určité míry to pomůže. Ale když je povětrnostní situace taková a silnice se vůbec neuklidí, kamion nikdy nebude čtyřkolka, která se vyhrabe,“ uzavírá Martin Felix.

Zdeněk Trnka, Mariana Zapotilová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme