Spor o nádraží v Ústí nad Orlicí pokračuje, tentokrát o novou budovu

Už třetím rokem trvá spor o podobu vlakového nádraží v Ústí nad Orlicí. Za tu dobu se z nádražní budovy z roku 1874 stala kulturní památka a zbourání už jí nehrozí. Boj mezi zastánci historické nádražní budovy a Správou železniční dopravní cesty nicméně trvá dál, momentálně jde o stavby nové, doplňující železniční koridor.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nádraží v Ústí nad Orlicí

Nádraží v Ústí nad Orlicí | Foto: AEF CZ

Správa železniční dopravní cesty chystá přistavět na opačnou stranu kolejiště proti historické budově ústeckoorlického nádraží technologické zázemí a nástupní portál pro cestující. Podle zastánců rekonstrukce historické budovy jsou to zbytečně vyhozené peníze.

„My, včetně odborníků, se kterými spolupracujeme, jsme přesvědčeni, že to je naprosto zbytečná stavba, obzvlášť s ohledem na stav veřejných financí. Jenom stavba vstupu do podchodu má stát 11 milionů korun, přičemž víme, že například rekonstrukce obdobného nádraží ve Všetatech stála také 11 milionů korun,“ vysvětlil viceprezident památkové asociace ASORKD Martin Kadrman.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si příspěvek Věry Masopustové o dvou řešeních zázemí železničního koridoru v Ústí nad Orlicí

Ředitel stavební správy Praha Správy železniční dopravní cesty, která má stavbu rychlostního koridoru s příslušenstvím na starosti, má názor právě opačný. Podle něho se potřebné prostory dostavět musí.

„Správa železniční dopravní cesty chce rekonstruovat železniční stanici v Ústí nad Orlicí v duchu 21. století, to znamená, že chceme podstatně zvýšit rychlost ze stávajících 70 na 130 kilometrů za hodinu, pro soupravy s výchylnými skříněmi dokonce na rychlost 160 kilometrů,“ sdělil Radiožurnálu.

Řešení zajímá i ministra dopravy

Architekt Jiří Suchomel ze sdružení Nádraží nedáme si ale myslí, že by se do starého nádraží nové technologie potřebné pro rychlostní koridor pohodlně vešly:

„Skutečně nezbytné nároky na technologie jsou minimální, stačí jedna malá místnost o rozměru 25 čtverečních metrů. Takový prostor se v rekonstruované budově jistě najde, dá se velmi komfortně zřídit, dá se dle potřeby klimatizovat nebo jinak technicky upravit tak, aby naprosto dokonale vyhověl technologickým požadavkům.“

I tady je Pavel Mathé v opozici. „To není pravda, 25 čtverečních metrů je jen část technologie. To v žádném případě není možné realizovat do budovy, na kterou neexistuje žádná dokumentace. Muselo by se začít od samého začátku. Umístění technologie do historických objektů je to nejhorší možné řešení jak pro historický dům, tak pro tu technologii,“ tvrdí.

Obě strany sporu jsou pro, aby historická budova nádraží sloužila cestujícím. Využití pro starou nádražní budovu v Ústí nad Orlicí hledá i meziresortní komise odborníků – za ministerstva dopravy a kultury. O celou kauzu už projevil zájem i nový ministr dopravy Pavel Dobeš.

Jisté je zatím jen jedno: region rychlostní koridor potřebuje a se stavbou se má začít už příští rok. Na definitivní řešení tříletého sporu o rekonstrukci nádraží v Ústí nad Orlicí už tedy moc času není.

Věra Pfeifferová, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme