Spor o Nákladové nádraží Žižkov pokračuje. Vzniklo i sdružení na jeho podporu

I přesto, že Ministerstvo kultury nedávno vyhlásilo Nákladové nádraží Žižkov kulturní památkou, vznikají akce na jeho ochranu a pro jeho zachování. Sdružení nazvané ‚Tady není developerovo‘ včera odstartovalo internetovou petici, která má vyhlášení industriální funkcionalistické stavby za památku podpořit. Není totiž zcela jisté, jak rozhodne ministerstvo kultury ohledně odvolání Českých drah proti vyhlášení místa za kulturní památku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nákladové nádraží Žižkov

Nákladové nádraží Žižkov | Foto: Tomáš Adamec

Areál nádraží plánuje přestavět společnost Žižkov station development, kterou vlastní České dráhy a Sekyra Group. Během přestavby by pak byla tato památka srovnána se zemí. Zbourání údajně podporuje i radnice Prahy 3, na jejímž území se nádraží nachází.

Přehrát

00:00 / 00:00

O budoucnosti Nákladové nádraží Žižkov diskutovali na Rádiu Česko Helena Benýšková, zastupitelka na Praze 3 a místopředsedkyně sdružení Tady není developerovo a Jan Sotona, tiskový mluvčí městské části Praha 3

„Zachování této budovy brání řešení, které vychází z urbanistické studie, která byla před 5 lety zpracována žižkovskou radnicí a která počítá s prodloužením Olšanské ulice, která končí před průčelím této budovy. Je to zásadní dopravní řešení pro Prahu 3,“ vysvětlil Jan Sotona, tiskový mluvčí městské části Praha 3.

Podle Sotony jsou navíc názory odborníků na historickou hodnotu stavby rozporuplné. Sotona navíc upozorňuje na ztrátovou investici do rekonstrukce celého objektu. S tím ale nesouhlasí Helena Benýšková, zastupitelka na Praze 3 a místopředsedkyně sdružení Tady není developerovo:

„Využití ideálně vidíme jako kombinaci komerčního a nekomerčního využití. Právě komerční stránka by podle nás měla zajistit ekonomickou soběstačnost udržitelnosti objektu.“

Komerční využití je ale podle mluvčího městské části Praha 3 sporné. „Budova je velmi specifická a její ochrana de facto velmi ztěžuje jakékoliv komerční využití. Je třeba říci, že to je překladiště, které lze velmi těžko využít k něčemu, co by bylo finančně soběstačné a finančně návratné," vysvětluje Sotona.

Podle něj navíc hrozí, že objekt bude chátrat, pokud se stane památkou: „My se obáváme především toho, že to, že budova bude vyhlášena za kulturní památku, zakonzervuje stav na nákladovém nádraží. České dráhy se vyjádřily, že ke konci března končí s ostrahou na nákladovém nádraží a v prvním pololetí zde ukončují provoz. My se obáváme, že to z této lokality udělá ideální místo pro bezdomovce.“

Martin Křížek, Lenka Rafaelová, Dalibor Zíta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme