Stát nabídl k prodeji zarostlou a rozkradenou trať mezi Mladoticemi a Kralovicemi

Správa železniční dopravní cesty nabídla k prodeji pět nevyužívaných tratí. Za opuštěné lokálky žádala desítky milionů korun. Ani jednu trať se prodat nepodařilo. Jednou z nich je i zdevastovaná část železniční tratě na severním Plzeňsku z Mladotic do Kralovic. Obce na trati, které léta usilují o obnovení provozu, považují její prodej za definitivní likvidaci.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nevyužívaná železniční trať | Foto: F. Tichý

Podle starosty Mladotic Zdeňka Slacha pamatují vlaky z Mladotic do Kralovic už jen pamětníci. Trať se uzavřela v roce 1997 s tím, že to bude na půl roku a pak se provoz obnoví. To už se ale nikdy nestalo.

Přehrát

00:00 / 00:00

Stát nabídl k prodeji zarostlou a rozkradenou trať mezi Mladoticemi a Kralovicemi. Natáčela o tom Monika Zettlová

Jedenáctikilometrový úsek trati je z velké části bez kolejí, které rozkradli zloději kovů. Kolejiště je navíc zarostlé. Přesto za něj SŽDC chtěla 27 milionů korun.

„Když jsem to dostal k vyvěšení, tak jsem na to nevěřícně koukal, a to hodně dlouho. Nevěřil jsem tomu, že by se někdo mohl přihlásit ke koupi úseku trati, kde nejsou koleje, a zavázat se k tomu, že to bude provozovat po dobu pěti let, což byla jedna z podmínek soutěže. Tedy že když bude majitel požádán, bude na trati zajišťovat provoz,“ říká Slach.

Správa železniční dopravní cesty stanovila prodejní cenu podle mluvčího Marka Illiaše na základě platných tabulek ministerstva financí. Protože se ale žádný zájemce o koupi nepřihlásil, chce teď navrhnout ministerstvu dopravy, aby došlo k úpravě prodejní ceny.

„V případě, že ministerstvo dopravy s tímto postupem bude souhlasit, jsme schopni během února vyhlásit nové výběrové řízení, kde by ty ceny měly být již úplně jiné než v prvním kole,“ uvádí Illiaš.

Jenže Mladotice, stejně jako Kralovice a další obce na trati chtějí prodej zastavit. Znamenal by podle nich faktickou likvidaci tratě.

„Zatím je to pořád trať, i když jen na papíře. I když tam nejezdí vlaky. Kdyby došlo k tomu, že se to prodá a úplně zlikviduje, šance nebude žádná,“ vysvětluje místostarosta Kralovic Karel Popel.

Náklady na obnovení trati Mladotice - Kralovice se odhadují až na 100 milionů korun. Taková suma je ale mimo možnosti obcí, které usilují o obnovu provozu, a investovat ji nechce stát ani kraj.

Monika Červená Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme