Stavba dvoukolejné trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi by mohla začít už příští rok

Zrychlit a zkvalitnit železniční dopravu mezi metropolemi východních Čech má plánovaná dvoukolejná trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Vlaky by na ní měly v budoucnu jezdit každých 20 minut. Některé spoje by dosahovaly rychlosti až 160 kilometrů za hodinu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlak, nádraží Mělník

Vlak, nádraží Mělník | Foto: Pavel Petr

V současné době už je vydané pravomocné územní rozhodnutí, dokončují se závěrečné práce projektu celé stavby a pokračuje výkup pozemků. Na plánované trase se také kácí stromy, dělá se ohledání místa a geodetické průzkumy.

Na letošní rok jsou naplánované hlavní přípravné práce a práce administrativní, to znamená vyhlášení tendru a později podepsání smlouvy. Hlavní část výstavby začne zřejmě až v příštím roce, podle současných odhadů v dubnu 2014.

V úseku Stéblová – Opatovice nad Labem vznikne druhá kolej, zároveň se zmodernizuje kolej stávající. Opravy by se měly dočkat také některé zastávky.

Největší výhodou nové trati má ovšem být rychlost vlaků. „Cílem je dosažení traťové rychlosti až 160 kilometrů v hodině. To znamená, že se potom určitě zkrátí doba mezi Pardubicemi a Hradcem Králové,“ potvrzuje Martin Novák z ministerstva dopravy.

Právě 160 kilometrů za hodinu je v České republice pro vlaky maximální povolenou rychlostí. Cesta mezi krajskými městy by pak trvala jen 11 minut.

Dvoukolejka by měla dostat dotaci z EU

Další výhodou dvoukolejky je rozšíření takzvané prostorové průchodnosti. Po trati tedy bez problémů projedou i velké, nadrozměrné nákladní vlaky.

V neposlední řadě by modernizace úseku měla přinést zkvalitnění meziměstské sítě integrované dopravy v hradecko-pardubické aglomeraci.

Celou věc ale může ještě zkomplikovat právě tendr, který vypíše Správa železniční a dopravní cesty koncem roku. Při něm může dojít k různým odvoláním a dalším průtahům.

„Zatím bych se do samotného závěru nepouštěl, nicméně chceme to stihnout ještě tak, aby to bylo financované z prvního programu OPD. To znamená, musí to být bezpodmínečně zahájeno v roce 2014 a dokončeno tuším 2017,“ přibližuje Jakub Ptačínský ze Správy železniční a dopravní cesty.

Dvoukolejka mezi Hradcem Králové a Pardubicemi by měla být spolufinancována z evropských peněz, konkrétně z Operačního programu doprava. Dotace z Evropské unie může činit až 85 procent celkových nákladů, které se pohybují okolo jedné miliardy korun.

Ondřej Vaňura Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme