Stavbaři vyzkoušeli nosnost dálničních mostů na D8 u rizikového svahu. Testem prošly
Dělníci v úterý vyzkoušeli nosnost tzv. prackovické estakády na stavbě dálnice D8 v Českém středohoří. Estakádu tvoří dva dlouhé mosty, které stojí v rizikovém svahu. Ten se dal před časem do pohybu a stavbaři ho museli zabezpečit. Do otevření dálnice přitom zbývají necelé tři týdny.
U testu pomáhala naložená nákladní auta, která technici postavili vždy na jedno z mostních polí. Na jednom poli se tak ocitlo přesně 308 tun. „Osm naložených vozidel zůstává poté, co najedou so dvé pozice, na místě třicet minut. Po tu dobu se sledují deformace nosní konstrukce a poté co odjedou odezva nosní konstrukce a její vrácení do původního stavu,“ vysvětlil průběh testu Radim Cihlář ze společnosti SMP CZ, která mosty stavěla. Odezva na zatížení podle něj odpovídá tomu, co předpokládal projektant a umožňuje norma.
Podle Jana Rýdla z ředitelství silnic a dálnic je tzv. prackovická eskapáda stabilní. „Z informací, které mám z dnešního dopoledne, vyplývá, že perfektně zafungovala všechna technická opatření, které jsme tady provedli,“ řekl Rýdl. Narážel přitom na šestnáctimetrovou odvodňovací hloubkovou stěnu, padesátimetrové kotvy a další opatření.
Za problémy D8 mohou hlavně ekoteroristé, ne špatná volba trasy, míní Zeman
Číst článek
Dostavění dálnice D8 před třemi lety opozdil masivní sesuv zeminy. Pokud v testovaném území stavařům začnou čidla signalizovat pohyby větší, než by považovali za bezpečné, budou na to podle Rýdla reagovat. „Jednou z reakcí může být snížení rychlosti, můžeme také uvažovat o vyloučené nákladní dopravy, nebo v omezení počtu jízdních pruhů a podobně,“ řekl. Zavření dálnice by podle něj bylo až posledním možným řešením. „Zavírání dálnice jako takové je naprosto nejzazší opatření, které by přicházelo v úvahu,“ dodal.