Stávka pražské MHD bude možná příští středu

Odboráři Dopravního podniku hlavního města si vyhradili čas do čtvrtečního dopoledne na pročtení materiálů, které jim ve středu večer dal krizový štáb pražského magistrátu. Podle odborářů je už jejich stávka vyhlášená. Proslýchá se, že začne příští středu ve čtyři hodiny ráno.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kolona tramvají mezi I. P. Pavlova a Náměstím míru

Kolona tramvají mezi I. P. Pavlova a Náměstím míru | Foto: Marián Vojtek

Odboráři pražského dopravního podniku ve středu opustili jednání s krizovým štábem magistrátu s odůvodněním, že nedostali od vedení města stanovisko k požadavkům, které předložili.

Základem sporu mezi dopravním podnikem a pražským magistrátem jsou bezmála dvě miliardy korun, které přepravce požaduje na pokrytí provozních nákladů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Odborářský předák pražského Dopravního podniku Petr Pulec, ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák a ekonom Karel Kříž o nadcházející stávce v pražské MHD

"V 17. 45 nám krizový štáb odpověděl na naše požadavky. Stávka je však vyhlášena, jen není ohlášeno přesné datum," uvedl odborářský předák Petr Pulec ve vysílání Radiofóra.

Pulec neupřesnil, zda by stávka byla odvolána, kdyby byl splněn jen jeden z několika požadavků odborů, a to dofinancování dopravního podniku částkou 1,9 miliardy korun.

Přehrát

00:00 / 00:00

zástupce Odborové organizace Dopravní podnik, Metro, Jiří Obitko o případné stávce v pražském Dopravním podniku

"Pokud by magistrát byl ochoten k dofinancování, ale nepřistoupil by na další požadavky - odvolání najaté poradenské firmy a ředitele pro transformaci Novotného, zastavení propouštění a nastavení standardů kvality stejných pro všechny dopravce v Praze - neví se, co dál. Musí se sejít 12 odborových organizací, sejdou se s krizovým štábem a budou dopoledne jednat," prohlásil Pulec.

Ekonom Kříž: Zdražte jízdné a zaveďte turnikety

Podle generálního ředitele Dopravního podniku Martina Dvořáka je potvrzení dalšího jednání dobrou zprávou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vývoj jednání o případné stávce popisoval na Rádiu Česko předseda Odborové organizace Dopravního podniku Metro a člen stávkového výboru Jiří Obitko.

I kdyby ke stávce nedošlo, je však jasné, že Dopravní podnik musí začít tvrdě šetřit - snížit počet zaměstnanců a naopak zvýšit příjmy z jízdného, které nyní pokryje jen třetinu provozních nákladů.

"Dopravní podnik by měl by zavést turnikety a zdražit jízdné, které je velice nízké. Zdražit by se měly i zvýhodněné jízdenky. Také metro se staví příliš draze, každá stanice vypadá jako katedrála. Metro už měří 60 km, to je v přepočtu na počet obyvatel nejvíc na světě, ještě se plánují další trasy, navíc na letiště by mělo vést metro i rychlodráha. Také by se nemělo metro tolik zakopávat pod zem, je to drahé," radí ekonom Karel Kříž.

Dodal, že v porovnání s ostatními evropskými městy je veřejná doprava v Praze velmi kvalitní, ale při pohledu na výsledky hospodaření se mu to jeví jako příliš velký luxus.

Dvořák s ním souhlasí s tím, že v pražské MHD existuje i příliš mnoho slev - téměř za miliardu korun.

Alena Adámková, Alice Kottová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme