Středočeský kraj vypoví smlouvy všem autobusovým dopravcům

Středočeský kraj vypoví smlouvy všem autobusovým dopravcům, se kterými spolupracuje. Své rozhodnutí jim začne rozesílat v polovině května. Dnes o tom rozhodla rada Středočeského kraje, která si od tohoto kroku slibuje, že ušetří na dotacích v autobusové dopravě, nastaví všem dopravcům rovné podmínky a také se tím pokusí snížit konečnou cenu jízdného pro zákazníky.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autobusy | Foto: Michal Schoffer

Středočeským radním vadí to, že kraj platí každému dopravci jinou částku za ujetý kilometr. „Je v tom neuvěřitelný chaos, někomu dotujeme tu službu osmnácti korunami na kilometr, někomu až třiceti šesti korunami na kilometr, přitom jde o srovnatelné autodopravce,“ vysvětlil hejtman Středočeského kraje David Rath z ČSSD, proč se radní rozhodli vypovědět současné smlouvy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Pavla Pavlase o rozhodnutí radních ve Středočeském kraji o tom, že znovu vyberou autodopravce pro regionální autobusovou dopravu

Většina středočeských autobusových dopravců rozhodnutí kraje nerozumí. Podle nich to žádné větší změny nepřinese. Pavel Procházka, ředitel společnosti ROPID, která organizuje dopravu v Praze a části středních Čech, si navíc myslí, že to nepřinese ani zlevnění jízdného. „Tady jde skutečně o dotace, které objednatel dává dopravcům na úhradu prokazatelné ztráty. Ve chvíli, kdyby se zlevnilo jízdné, tak samozřejmě to má opačný efekt. Někdo to musí zaplatit. Region se chová v každé části trochu jinak. Je tam jiná zátěž vůči autobusům, jiný terén, jiná spotřeba nafty. Že by to mělo vliv na zlevnění jízdného nebo na úpravy cen jízdného, to si nemyslím,“ vysvětluje svůj postoj Procházka.

Krajská opoziční zastupitelka z ODS Dagmar Nohýnková se bojí, že vypovězení smluv dopravcům a výběr nových přinese velké problémy. „V momentě, kdy systém, který se budoval roky, se zruší, tak přiznám se, že se velice bojím situace, která nastane a nejvíce to dopadne na obyvatele ve středních Čechách,“ říká Nohýnková a vysvětluje v čem vidí největší riziko: „Obce, které dokážou systému přinést víc peněz, je tam víc lidí, nebudou chtít doplácet na ty, které jsou malé, ale přesto tam musejí autobusy dojíždět a dohoda, která se pracně budovala tímto padne.“

Výběrové řízení na nové autobusové dopravce kraj vypíše po uplynutí roční výpovědní lhůty, tedy příští rok v červnu. Zákazníci prý do té doby žádné změny nepocítí. Po celou dobu totiž bude ještě trvat platný smluvní vztah, byť ve výpovědi.

Ve středních Čechách je kolem tří desítek dopravců. Kraj jim nyní celkově přispívá na provoz 600 miliony korun ročně.

Pavel Pavlas, Michal Šenk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme