Studenti architektury navrhovali železniční muzeum na Masarykově nádraží
Moderní muzeum železnice, které postupně představí na 150 parních lokomotiv, drezín a historických vozů, má vzniknout v prostorách bývalé výtopny Masarykova nádraží. V příštích několika letech ho tam plánuje vybudovat Národní technické muzeum. Plány jsou sice v počátcích, muzeum ale chtělo mít už předem představu, jak by mohly zrekonstruované prostory vypadat. Inspiraci se rozhodlo hledat u studentů architektury.
„Toto je jeden z těch návrhů, kdy autorka plně respektovala celý ten železniční koridor. Toto je roh Opletalovy ulice a ona tam vytváří zdůrazněný nástup pomocí jakési aleje,“ popisuje jeden z oceněných projektů předseda poroty a profesor z fakulty ČVUT Václav Girsa.
Do studentské architektonické soutěže se přihlásilo celkem 22 projektů a podle ředitele Národního technického muzea Karla Ksandra jsou všechny pro budoucí plán přínosné:
„Díky abych tak řekl nezatíženosti studentů přemýšlením nad tím, jestli je to možné nebo ne, tak jsme očekávali a naše očekávání bylo naplněno. Studenti přicházejí s dobrými nápady, které budeme moci právě zakomponovat do našeho investičního záměru.“
Inspirativní jsou podle něj například různé konstrukce a tvary. „A řešení zastřešení mezi těmi dvěma budovami nad kolejištěm, které tam dnes je,“ dodává.
Jako zadavatel si přitom muzeum vymínilo jak u studentské soutěže, tak u skutečného architektonického návrhu, splnění několika podmínek.
„Naprosto stěžejní pro železniční sbírku je dostatečný počet metrů krytých kolejí. S tím souvisí možné úvahy o zastřešení dvorany mezi těmi dvěma výtopnami, které nabízí jak dostatečný prostor výškový, tak i šířkový. To umožní příznivé odstupy a pohledy na ta jednotlivá kolejová vozidla. Ale kromě toho samozřejmě některé exponáty budou umístěny v prostorách bývalých dílen," vysvětlil ředitel budoucího železničního muzea Michal Novotný.
Místo pro velké exponáty
Podle něj totiž musí být prostory přizpůsobeny tak, aby byly jednak autentické, ale i dostatečně otevřené a velké. Najednou se tam musí vejít kolem padesátky velkých exponátů.
Karel Ksandr upozornil, že celá sbírka, kterou Národní technické muzeum vlastní, čítá na 150 kolejových vozů. Aby se mohly na výstavě vystřídat, musí zůstat zachovány také funkční koleje.
„Lokomotiva, která váží v průměru kolem osmdesáti tun, tak není exponát, který bychom mohli převážet jen tak jednoduše na nějakých trajlerech. Takže je zcela nezbytné, aby tam bylo aktivní kolejiště, abychom mohli právě naše exponáty vyměňovat z našeho depozitáře v Chomutově," vysvětluje Ksandr.
Muzeum by mělo představit výstavu původních parních lokomotiv, asi desítku historických drezín, hnacích strojů nebo například císařský vůz někdejšího následníka rakousko-uherského trůnu Ferdinanda D´Este.
První návštěvníci by mohli branami nového muzea projít nejdřív za pět až sedm let. Pro letošek Národní technické muzeum zatím počítá s tím, že dokončí investiční plán pro ministerstvo kultury a vypíše architektonickou soutěž.