Studenti budou prodávat červenobílá srdíčka. Sbírka má pomoci hluchoslepým lidem

V Moravskoslezském kraji odstartovala sbírka na pomoc hluchoslepým lidem. V ulicích měst budou dnes a zítra studenti v bílých a červených tričkách prodávat červenobílá srdíčka-ořezávátka. Potkat je lze například v Novém Jičíně nebo Ostravě, ve středu se připojí i Havířov. Z výtěžku sbírky financuje sdružení LORM sociální služby a aktivity pro lidi s hluchoslepotou.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

LORM Červenobílé dny | Foto: Pavlína Adamcová

Hluchoslepých lidí žije v Česku podle odhadu asi 15 tisíc. Neobejdou se bez vodicího psa, do dlaní si kreslí tajemné klikyháky – takzvanou Lormovu abecedu – a jejich poznávacím znamením je červenobílá hůl.

Nebýt psa Pedra a červenobílé hůlky, kterou má Ladislav Holba opřenou o kolena, člověk při letmém setkání nepoznal, že téměř nevidí ani neslyší.

Přehrát

00:00 / 00:00

Příspěvek natočila redaktorka Iva Havlíčková

„Od dvou let jsem začal špatně slyšet. Je fakt, že v životě jsem neslyšel klasický lidský hlas, všechno technické. No a oči se začaly zhoršovat v roce 1983, kdy mi bylo devatenáct, a dneska je to takové, že bez pejska a bez hole nevyjdu ven,“ říká Holba.

Sám se snaží zvýšit povědomí lidí o tomto dvojím postižení. Dělá například besedy, hlavně pro děti. Že červenobílá hůl je pro hluchoslepé, má podle něj smysl připomínat.

„Protože jsou třeba řidiči, kteří nevědí, co mají dělat – jestli mají zastavit, pomoci… To všechno obnáší tahle beseda,“ vysvětluje. Snaží se prý také lidem vysvětlit, že postižený člověk někdy pomoc potřebuje, ale ne vždy. Důležité je se zeptat.

„Oni seberou toho člověka za ruku a řeknou: Pojďte, já vás zavedu na tramvaj. A já třeba nechci, já čekám na někoho jiného. Takže když ten člověk nevidí, neslyší, je nejlepší to napsat hůlkovým písmem na dlaň,“ radí Holba.

Takzvané Červenobílé dny, v jejichž rámci se sbírka uskuteční, se konají na cekem 39 místech České republiky. Jsou důležité nejen kvůli výtěžku, ale slouží i jako informační kampaň.

Iva Havlíčková, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme