Tablety by děti na základní škole v Lounech za knížky a sešity už nevyměnily
Moderní způsob výuky bez knih a sešitů absolvují žáci deváté třídy na základní škole v Lounech. Využívají elektronickou dotykovou tabuli a místo tradičních pomůcek mají v rukách tablety, tedy dotykové elektronické desky. Zacházet s nimi se museli naučit jak děti, tak učitelé.
„Připravte si tablety, stylusy a přihlaste se do systému. Zadejte své heslo,“ říká žákům paní učitelka.
V 9. A na základní škole v Lounech právě začíná hodina. Namísto toho, aby si žáci otevřeli knihy a sešity, zapínají tablety a zadávají hesla. Tablet je jejich téměř jedinou školní pomůckou. Učitelům i dětem trvalo týden, než si moderní výuku osvojili.
„Ovládnout samotný tablet je otázka hodiny, maximálně, víc ne. Daleko horší pak bylo, když jsme se učili otevřít program v počítači, skloubit to s tabletem, naučit se ovládat základní program, na kterém tablety běží. Takže to nám zhruba tak týden intenzivní práce zabralo,“ vysvětluje učitelka Lenka Cvešprová.
V lounské základní škole, kde se žáci učí pomocí tabletů, natáčel redaktor Jan Beneš
Prostřednictvím tabletů se učí hned několik předmětů, kromě českého jazyka, matematiky a angličtiny třeba i zeměpis, kde děti například vyplňují slepé mapy.
„Pracujeme na neznámém tématu a já jim dám otázku, co si pod tématem představují. Oni si otevřou tablet, namísto třeba sešitu, kde mají aplikaci Myšlenková mapa. Své představy tam pak zaznamenávají. Můžeme si prohlédnout všechny mapy najednou, každý k tomu řekne pár slov,“ uvádí příklad Cvešprová.
Žákyně Veronika Drobná je s tabletem spokojena, zpátky za knížky by ho nevyměnila:
„Objevujeme všechny nové technologie, a když máme doma někdo tablet, tak tohle tam neděláme, jezdíme po internetu a hrajeme hry. A tady se učíme pracovat s prezentací, budeme dělat slepou mapu.“
Její spolužačka Tereza Blahoutová přeci jen jednu nevýhodu v práci s tabletem vidí:
„Na začátku když někdo na něco špatně kliknul, a ve třídě je 30 lidí, každý má nějaký problém, tak to nešlo hned opravit a každý byl nervózní. A taky jsme byli takoví natěšení, že budeme mít tablety, budeme ti nejlepší, ale potom, když jsme zjistili, že nám tablet spadne nebo něco s ním uděláme, tak budeme platit trochu větší sumu.“
Žáci si zatím tablet nemohou nosit domů, přesto mají jejich rodiče za novou učební pomůcku hmotnou odpovědnost. Během hodiny si žáci mohou na internet a hry odskočit jen výjimečně.
„Tam běží kontrola všech tabletů, kde se děti pohybují, takže díky tomu já jim mohu povolit přístup na internet, ale jen do určitých stránek,“ dodává učitelka Cvešprová.
Děti se tak musí věnovat jen výuce. Lounská základní škola je jedinou v Ústeckém kraji, která disponuje třídou kompletně vybavenou špičkovou elektronikou a tablety. A té díky tomu, že uspěla ve společném projektu Edukační laboratoře, výrobce elektroniky a ministerstva školství.