Tonda a Adéla dorazí na Dejvickou. Stavba metra jde do další fáze

Štíty razící pražské metro A dnes dorazí do cíle. Dva stroje vyjely v dubnu a v červnu 2011 ze staveniště na Vypichu a po roce a půl zakončí svou práci ve stanici Dejvická. Právě posledních několik set metrů před stanicí je velmi náročné zvládnout. Provoz mezi novými stanicemi by měl být zahájen v létě 2014.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

stanice Červený vrch

stanice Červený vrch | Foto: Metrostav

„Je to jeden z nejtěžších úseků, nachází se tady staré říční koryto Vltavy, takže je tu kompletní mix geologie, od kvarterních sedimentů po břidlice, pískovce a štěrkopísky. Z tunelářského hlediska to nejhorší co může být,“ říká o dejvické části stavbyvedoucí David Cyroň.

Štíty, které nesou jména Tonda a Adéla, jsou vyrobené na míru pražskému podzemí a zanechávají za sebou hotový tunel. Zdržují je právě nepříznivé geologické podmínky pod Evropskou třídou v Dejvicích.

„V těchto podmínkách děláme průměrně kolem 15 až 20 metrů za 24 hodin. Razíme samozřejmě v uzavřeném modu tak, aby ražby pod ulicí Evropská byly co nejbezpečnější,“ vysvětluje David Cyroň.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Rádia Česko byl Josef Nosek , náměstek pro dopravu na magistrátu hl. města Prahy

Prodloužený úsek trasy A bude měřit 6134 metrů a bude mít celkem čtyři stanice – Bořislavka (původně Červený vrch), Veleslavín, Petřiny a Motol. Hotovo má být v roce 2014. Celá stavba má stát více než 21 miliard korun. Větší část by se měla hradit z evropských fondů.

Trasa A se měla původně dělit na dvě větve, jednu na letiště, druhou do Motola. „Bohužel narážíme na tak obrovské investiční prostředky, které by byly potřeba, že to v dohledné době nevypadá reálně,“ říká náměstek pro dopravu pražského magistrátu Josef Nosek a dodává:

„Protažení metra až na letiště by stálo možná až ke stovce miliard korun. Dnes není ekonomická situace ani v Evropě, ani v Česku taková, abychom si to mohli dovolit.“

Stavba se oproti plánu o miliardu prodraží

I proto dostala přednost motolská odbočka. „Metro obslouží největší nemocnici nejen v Praze, ale i v České republice. Výrazně to pomůže Praze 6. Každá trasa metra znamená pohodlí pro desetitisíce obyvatel,“ tvrdí Nosek.

Na letiště by časem měla vést nová železniční trať. „Termín dokončení nedokážu odhadnout, závisí to na Správě železniční dopravní cesty. Tuto investici dělá stát. Odhady jsou v řádu pěti, sedmi let,“ říká Nosek.

Dopravní podnik také oznámil, že se stavba metra A oproti plánu prodraží o více než miliardu korun. Magistrát tvrdí, že tato cena s ním nebyla konzultována.

„Není to pravděpodobně navýšení, které by bylo za každou cenu nutné. A teď se dostáváme k tomu, zda to je, nebo není potřeba. Největší navýšení bylo v technologiích. Tam je generálním dodavatelem sdružení firmy Skanska a dalších. Došlo tam k navýšení ze tří na čtyři miliardy. A nás zajímá, že to bylo oprávněné, či nikoli,“ vysvětluje Nosek.

Igor Maňour, Jan Herget, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme