Trasa D8 se možná bude kvůli sesuvům půdy měnit, připustilo ministerstvo dopravy

Dálnice D8 přes České Středohoří se v roce 2015 nejspíš dokončit nestihne. Můžou za to současné i hrozící sesuvy půdy. Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák o tom informoval na jednání Asociace krajů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sesuv půdy v noci na pátek částečně zasáhl rozestavěnou dálnici D8

Sesuv půdy v noci na pátek částečně zasáhl rozestavěnou dálnici D8 | Zdroj: ČTK

V nejbližší době by měl začít geologický průzkum u sesuvu na stavbě D8 nad Litochovicemi. Zároveň se bude mapovat další nebezpečné místo. Pokud průzkumy dopadnou špatně, je dokonce možné, že se bude hledat úplně nová trasa dálnice.

Právě průzkum, který se plánuje na sesuvu nad Litochovicemi nad Labem bude trvat déle, než se čekalo, navíc se bude posuzovat i další kritický úsek ve středohoří. Kvůli tomu je tak ohrožený termín dokončení dálnice v roce 2015.

„Samozřejmě, díváme se na to realisticky a je určitě zřejmé, že ten termín 2015 je ohrožen,“ vysvětluje Tomáš Neřold z ministerstva dopravy. Právě geologické průzkumy jsou klíčové pro další osud dálnice.

Přehrát

00:00 / 00:00

O další osud dálnice D8 se zajímal Jan Bachorík

„Pokud by průzkumy byly velmi nepříznivé, tak by se hledaly nové trasy pro dokončení dálnice D8,“ informoval hejtman ústeckého kraje Oldřich Bubeníček z KSČM. Podle Tomáše Neřolda jde ale až o krajní variantu. Důležité je, jak geologické průzkumy dopadnou.

„Pokud by selhaly všechny možnosti, jak udržet dálnici v nynější trase, a z toho průzkumu by vyplynulo, že by to nebylo možné, potom, jako poslední varianta je možné uvažovat o jiné trase.“

Pokud by se opravdu musela pro D8 hledat a stavět nová trasa, mohlo by to dokončení dálnice z Prahy do Drážďan oddálit až od 10 let. To by byla hodně špatná zpráva nejen pro řidiče, ale i pro lidi z obcí, kudy teď auta rozestavěný dálniční úsek objíždějí. Problémy s rizikovými svahy přitom nemusely podle geologa Vladimíra Cajze vůbec nastat.

„Existovala jedna celkem přijatelná varianta, která ve srovnání se současnou byla o 4 kilometry kratší, nepřekonávala stoupání a byla v bezpečnějším místě a sesuvy jí neohrožovaly. Jediné negativum bylo to, že to byl přímý tunel délky čtyř kilometrů,“ vysvětluje Valdimír Cajz, který před lety mapoval České středohoří nejen pro stavbu dálnice.

Šlo by o diskutovaný tunel Kubačka, který navrhovali i ekologičtí aktivisté.

Jan Bachorík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme