Trať z Prahy na letiště a do Kladna povede částečně tunelem, rozhodlo ministerstvo
Ministerstvo dopravy vybralo variantu železničního spojení na pražské letiště a do Kladna. Mělo by vést po povrchu z Masarykova nádraží přes Negrelliho viadukt do Stromovky a dále tunelem do Dejvic. Poté preferuje úřad mezi Dejvicemi a Veleslavínem vést trať částečně v tunelu s dalším pokračováním na Kladno a odbočkou na letiště na Dlouhé Míli.
Vybranou podobu spojení oznámil po dnešním jednání s premiérem Bohuslavem Sobotkou a pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou ministr dopravy Dan Ťok. Stavba má podle něj vyjít zhruba na 18 miliard korun.
Stále se jedná o podobě trasy mezi Dejvicemi a Veleslavínem, kde šestá městská část požaduje, aby železnice vedla kompletně pod povrchem.
„My nechceme, aby došlo k nějaké enormní zátěži toho území, aby tam docházelo k nějakému vizuálnímu dělení města na dvě části. Zároveň odmítáme, aby to město bylo barikádováno pětimetrovými nebo třímetrovými protihlukovými stěnami,“ řekl Českému rozhlasu starosta Prahy 6 Ondřej Kolář.
„Příští týden mě zastupitelstvo pověří jednáním s ministerstvem s tím, že podporujeme plně podpovrchovou variantu,“ citovala agentura ČTK místostarostku Prahy 6 Petru Kolínskou.
Ministr dopravy má jiné představy. „Nám to ekonomicky nevychází. Navrhujeme tam smíšený stav, to znamená, že část by byla pod zemí a část nad zemí,“ uvedl ministr Ťok. Cenový rozdíl mezi oběma variantami představuje částku tři až 3,5 miliardy korun.
Kvůli neshodě o podobě trasy na Veleslavín přichází podle primátorky Krnáčové v úvahu rozdělení projektu do dvou částí, kdy by se v první fázi začalo se stavbou v úseku z Veleslavína na letiště a do Kladna, u níž žádný rozpor není. Mezitím by na vyřešení podoby zbytku trasy byl dostatek času, dodala primátorka.
Starosta Prahy 7 Jan Čižinský na dnešním setkání s novináři řekl, že městská část s návrhem, který se týká Bubnů a Stromovky, souhlasí.
Zvažovaná od 90. let
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje současnou jednokolejnou trať na Kladno elektrifikovat a rozšířit o jednu kolej. Zcela nová tak má být jen odbočka na letiště, zbytek trasy bude kopírovat současné spojení. Cesta z Masarykova nádraží v centru na letiště by měla trvat nejvýš 25 minut, do Kladna pak zhruba půlhodinu.
V Praze by vlak jezdil maximální rychlostí 60 až 80 kilometrů za hodinu, mimo ni pak i 120 kilometrů za hodinu. Na výstavbu železničního spojení bude chtít Česko čerpat prostředky z EU.
O modernizaci trati do Kladna a vybudování železničního spojení na letiště v Ruzyni se mluví už od 90. let.
Nová není ani varianta spojení přes Dejvice a Veleslavín, ministerstvo dopravy ji preferuje už déle než rok, přestože studie proveditelnosti zohledňovala i jiná řešení.
Mimo jiné i možnost vést vlaky z letiště přes takzvaný Pražský Semmering, tedy železnici mezi Smíchovem a Řepy. To by mělo výhodu v tom, že by spoje končily nikoliv na Masarykové nádraží, ale na významnějším Hlavním nádraží.
Vybraná varianta vychází ze studie proveditelnosti, kterou správa železnic nyní dokončila. Podle Ťoka by bylo vhodné tento materiál schválit a podobu stavby u Veleslavína řešit až ve druhé fázi, tedy v územním řízení.
Přestože část trasy nacházející se v hlavním městě teprve čeká na územní a stavební řízení, mohly by podle Krnáčové přípravné práce na trase mimo Prahu začít už letos.