Tři měsíce po otevření D8: okolní obce si oddechly, nestabilní svah stále omezuje provoz

Před třemi měsíci se řidičům otevřel poslední chybějící úsek drážďanské dálnice D8. Na hranicích Česka a Německa se kvůli tomu zvýšila hustota dopravy na téměř 13 tisíc aut denně. Dálnice naopak ulevila lidem z obcí podél objízdných tras posledního úseku. Například ve Velemíně na Litoměřicku klesl provoz o 80 procent.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Poslední úsek dálnice D8 je těsně před dokončením

Poslední úsek dálnice D8 je těsně před dokončením | Foto: Jan Bachorík | Zdroj: Český rozhlas

„Současná úroveň provozu je zhruba na dvaceti procentech toho původního,“ potvrzuje starosta Velemína Petr Křivánek.

Stoupá naopak intenzita dopravy na samotné dálnici. Podle saského úřadu pro silniční stavitelství a dopravu projelo po D8 na přechodu v Breitenau v lednu a únoru až 12 800 aut denně. To je více než 14procentní nárůst oproti stejnému období minulého roku. Zhruba polovina z toho byla nákladní auta a autobusy. Podle velitele krajské dopravní policie Jiřího Ušáka od začátku roku řešili policisté na D8 celkem 47 nehod. Při nich se jeden člověk zranil těžce a tři lehce.

I když je dálnice tři měsíce otevřená, projíždí řidiči i dál nad Prackovicemi na Litoměřicku s omezením. Dělníci totiž nestabilní svah pod prackovickou estakádou stále zabezpečují.

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy se úsek otevře až po jasném doporučení odborníků z tzv. rady monitoringu. Přesný termín zprovoznění i druhého prackovického mostu tak zatím jasný není. Úplné uzavření dálnice kvůli podloží podle Kroupy nehrozí.

Podle bývalé ředitelky kontroly staveb na ŘSD Miloslavy Pošvářové teď nelze dělat nic jiného, než dálnici zabezpečit. Úpravy podle ní mohou trvat i rok. Problémy u Prackovic podle ní také potvrzují špatný výběr trasy pro D8.

Ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO považuje podobné úvahy za bezpředmětné. „Všichni víme, že to nebyl Ťok, který si vymyslel, kudy to povede. Moje úloha byla to zprovoznit a udělám všechno proto, aby doprovodné jevy byly eliminovány. Moje prohlášení z minulého roku, že neohrozím řidiče na té silnici, stále platí,“ řekl Ťok.

Kompletní výstava drážďanské dálnice z Prahy až po státní hranici s Německem trvala i s úsekem České středohoří zhruba 32 let.

Jan Bachorík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme