Tunel metra byl proražen k první stanici nového úseku trasy A

Stavba pražského metra se posunula zase o kousek dál. Na prodloužení trasy A z Dejvic k Motolské nemocnici přijel první razící štít do jedné ze stanic. Technologie razícího štítu, který se prokousává horninou a zanechává za sebou hotový vybetonovaný tunel se v Praze používala naposledy před 30 lety. I proto si stavbaři dnešní prorážku opravdu užili, včetně slavnostního odstartování primátorem Bohuslavem Svobodou.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Slavnostní prorážka tunelového razicího štítu do stanice Petřiny nového úseku trasy metra A

Slavnostní prorážka tunelového razicího štítu do stanice Petřiny nového úseku trasy metra A | Zdroj: ČTK

Tonda, to je jméno prvního ze dvou razících štítů, které se doslova prokoušou pod zemí až k cílové stanici Nemocnice Motol. Tento osmisettunový kolos vyrazil v dubnu ze staveniště na Vypichu směrem k Petřinám a než vykousl poslední metr zeminy, popsal ředitel divize 5 Václav Soukup přítomným hostům jeho práci:

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž jana Hergeta ze slavnostní prorážky tunelu v první stanici nového úseku trasy metra A v Praze

„Ražba pomocí štítu se provádí tak, že se otáčí řezná hlava štítu o průměru 6 metrů. Rychlost otáčení je čtyři otáčky za minutu.“

Stanice Petřiny je už částečně vybudovaná a proto v ní bylo možné bezpečně sledovat prorážku, kterou řídil stavbyvedoucí David Cyroň.

Stěna zaslepeného tunelu odpadla a místo ní vykoukla řezací hlava s ostrými zuby. Razící štít Tonda má za sebou prvních 500 metrů práce.

„Od té doby, co jsme ho křtili, se trochu změnil. Když jsme ho křtili, byl takový nablýskaný, lesklý a teď má už montérky ucourané, ale pracovité,“ poznamenal primátor Bohuslav Svoboda a pak se šel přivítat s dělníky, kteří z útrob razícího štítu vstoupili do prostoru stanice. Byl mezi nimi i Petr Rudlof:

„Je to krásný pocit potom, co jsme tady prodělali, než se to dalo dohromady, než se to sladilo. Prorážka je pro nás radost.“

Stanicí Petřiny projede celý stroj bez práce a na jejím konci se zase zakousne do horniny. Do další, zhruba kilometr vzdálené stanice Veleslavín, dorazí na konci listopadu. Celé prodloužení trasy A z Dejvic do Motola by pak mělo být hotové v roce 2014.

Jan Herget, pir Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme