Tunel metra byl proražen k první stanici nového úseku trasy A
Stavba pražského metra se posunula zase o kousek dál. Na prodloužení trasy A z Dejvic k Motolské nemocnici přijel první razící štít do jedné ze stanic. Technologie razícího štítu, který se prokousává horninou a zanechává za sebou hotový vybetonovaný tunel se v Praze používala naposledy před 30 lety. I proto si stavbaři dnešní prorážku opravdu užili, včetně slavnostního odstartování primátorem Bohuslavem Svobodou.
Tonda, to je jméno prvního ze dvou razících štítů, které se doslova prokoušou pod zemí až k cílové stanici Nemocnice Motol. Tento osmisettunový kolos vyrazil v dubnu ze staveniště na Vypichu směrem k Petřinám a než vykousl poslední metr zeminy, popsal ředitel divize 5 Václav Soukup přítomným hostům jeho práci:
Reportáž jana Hergeta ze slavnostní prorážky tunelu v první stanici nového úseku trasy metra A v Praze
„Ražba pomocí štítu se provádí tak, že se otáčí řezná hlava štítu o průměru 6 metrů. Rychlost otáčení je čtyři otáčky za minutu.“
Stanice Petřiny je už částečně vybudovaná a proto v ní bylo možné bezpečně sledovat prorážku, kterou řídil stavbyvedoucí David Cyroň.
Stěna zaslepeného tunelu odpadla a místo ní vykoukla řezací hlava s ostrými zuby. Razící štít Tonda má za sebou prvních 500 metrů práce.
„Od té doby, co jsme ho křtili, se trochu změnil. Když jsme ho křtili, byl takový nablýskaný, lesklý a teď má už montérky ucourané, ale pracovité,“ poznamenal primátor Bohuslav Svoboda a pak se šel přivítat s dělníky, kteří z útrob razícího štítu vstoupili do prostoru stanice. Byl mezi nimi i Petr Rudlof:
„Je to krásný pocit potom, co jsme tady prodělali, než se to dalo dohromady, než se to sladilo. Prorážka je pro nás radost.“
Stanicí Petřiny projede celý stroj bez práce a na jejím konci se zase zakousne do horniny. Do další, zhruba kilometr vzdálené stanice Veleslavín, dorazí na konci listopadu. Celé prodloužení trasy A z Dejvic do Motola by pak mělo být hotové v roce 2014.