U Studénky se srazilo Pendolino s kamionem. Dva lidé zemřeli, 18 bylo zraněno
U Studénky na Novojičínsku se srazilo Pendolino s kamionem. Dva lidé zemřeli. Zraněno bylo 18 lidí, z toho pět těžce. Tři lidé jsou v přímém ohrožení života. Velmi vážně zraněn je strojvedoucí, který zřejmě přišel o obě nohy. Na místě zasahovalo 14 sanitek, vrtulník se záchranáři a 13 hasičských vozidel. Provoz na trati, po níž z Prahy do Ostravy jeli také ministři české vlády, bude minimálně do půlnoci zastaven. Vlak začnou České dráhy odtahovat kolem 19. hodiny.
Pendolino 512 jelo na trase Bohumín - Františkovy Lázně.
„Nehoda se stala na železničním přejezdu, který je zabezpečen světelnou signalizací a závorami. Přejezd nevykazoval žádné vady. Světla blikala a závory šly normálně dolů. Zatím nevíme, jestli tam řidič vjel již v době, kdy už blikala červená světla, nebo tam vjel a uvázl na přejezdu. To budeme dále šetřit,“ říká mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal a pokračuje:
O průběhu vyšetřování nehody ve Studénce mluvil Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce a Michal Drábek, zástupce ředitele Centra pro efektivní dopravu
„V případě uvíznutí na přejezdu by ale měl řidič okamžitě vystoupit, podívat se na druhou stranu výstražného zařízení, kde je číslo přejezdu. Pokud by zavolal na číslo 112, dispečer je schopen do několika málo minut provoz na trati zastavit. Zatím nemáme informace o tom, že by se řidič někam pokoušel volat."
„Podle platné legislativy by železniční přejezdy na všech tratích, kde je rychlost 160 kilometrů v hodině, měly být zabezpečeny minimálně závorovými břevny. Což na trati z Ostravy do Prahy je,“ uvádí mluvčí.
Možná to byl následek stresu, uvažuje o nehodě u Studénky majitel kamionu
Číst článek
Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský říká, že kdyby se řidič pokusil závory projet, provoz na trati by se automaticky přerušil:
„V případě, že se závora nadzvedne, nebo dojde k přelomení břevna, na nejbližších návěstidlech se automaticky vystavuje červená pro všechny jedoucí vlaky.“
Nehoda se stala těsně před stanicí Studénka, kterou ale Pendolino jenom projíždí. Vlak jel v době srážky 160kilometrovou rychlostí, na místě nehody to potvrdil ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO:
„Stala se tu velká tragédie. Soucítím se všemi, kteří ve vlaku jeli. Všech obětí je mi hrozně líto. Po tom, co jsme viděli, musím říct, že bylo velké štěstí, že obětí a zraněných nebylo více. To, co tam za námi bylo, je opravdu inferno, které na tomto nádraží proběhlo.“
Vlaku se podařilo zastavit až asi dva kilometry za místem srážky na přejezdu. „Došlo k poničení prvního vozu soupravy. Poničen byl i kolejový svršek. Náraz byl relativně silný. Nákladní vůz byl tlačen několik desítek metrů,“ dodává Drápal s tím, že motor kamionu se našel až 200 metrů od nehody.
Materiální škody po srážce vlaku s kamionem dosahují skoro 90 milionů Kč, z toho 80 milionů na Pendolinu, odhaduje Drážní inspekce.
Když se vlak začne blížit k přejezdu, začne takzvané předzvánění. Rozezní se zvonek a bliká červené světlo. V tu chvíli už řidič podle pravidel silničního provozu na přejezd nesmí vjíždět. Pokud už na něm je, má dost času, aby ho ještě projel, než se sklopí závory. Když na přejezdu uvízne, měl by závory prolomit. Ty jsou křehké, takže je prolomí i moped. Navíc v sobě mají čidla. Když zábrana praskne, okamžitě se rozbliká upozornění pro výpravčího. Ten nařídí všem vlakům na trati, aby projížděli místem maximální rychlostí 10 kilometrů za hodinu.
Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Jakuba Ptačinského za nehodu může pravděpodobně řidič kamionu:
„Ten člověk vjel na přejezd ve chvíli, kdy už svítila červená výstražná světla. V momentě, kdy na přejezd vjížděl, šly již závory dolů."
Polský řidič seděl v době nárazu Pendolina v kabině kamionu, která byla mimo koleje. Vystoupil z ní až po srážce.
Přejezd ve Studénce, kde podle svědků chodci i řidiči občas riskují, hlídají kamery. Jak ukázal dnešní kamerový záznam, těsně před nehodou projela na výstražná světla přes železniční přejezd i dvě auta. Potvrzuje to Martin Drápal:
„Z kamerového záznamu ze železničního přejezdu jsme zjistili, že před kamionem, který zůstal uvězněný mezi závorovými břevny, projeli, když už železniční přejezd červeně blikal, další dva automobily.“
Polského řidiče kamionu, který z Polska do Maďarska převážel stavební ocel, už zadržela policie. Je podezřelý z obecného ohrožení. Hrozí mu až 10 let vězení. Podle ministra vnitra Milana Chovance (ČSSD) by měl skončit ve vazbě.
„K úkonu bude pozván tlumočník. Policejní komisař nařídí soudní pitvu zesnulých. Pachateli skutku hrozí trest odnětí svobody od tří do 10 let,“ potvrzuje policejní mluvčí Gabriela Holčáková.
Zraněné sanitky rozvezly do okolních nemocnic. Pět zraněných leží ve Fakultní nemocnici v Ostravě. U jednoho z pacientů museli lékaři přistoupit i k amputaci.
„Dva z nich byli bezprostředně po příjezdu do nemocnice operováni. Operace skončily. Zdravotní stav se bude nějakým způsobem vyvíjet. Nelze očekávat, že bychom v nejbližších hodinách mohli říci, že se v nejbližších hodinách výrazně zlepší,“ upřesňuje mluvčí nemocnice Tomáš Oborný.
Dalších pět cestujících odvezly sanitky do Nového Jičína. Tam jednu ženu operovali. Tři lidé s lehčím zraněním byli propuštěni. Dva cestující skončili v ostravské městské nemocnici.
Jeden muž zemřel ještě před příjezdem lékařů, další muž zemřel během zásahu. Celkem záchranáři zasahovali u 18 lidí. Pendolinem jelo 146 lidí.
Hlavní železniční trať do Ostravy je nyní uzavřená. Vlaky začínají a končí ve stanici Hranice na Moravě. Mezi Hranicemi a Ostravou je zajištěna kyvadlová náhradní autobusová doprava.
20 zranenych pri nehode Pendolina a nakladniho auta u Studenky. Foto: Hitradio Orion pic.twitter.com/VV3xvQD0II
— Policejní Deník (@PolicejniDenik) 22. Červenec 2015
Nehoda ovlivnila i dnešní výjezdní zasedání vlády v Ostravě, kam někteří ministři odjeli vlakem.
Premiér Sobotka a ministři vnitra, zdravotnictví a dopravy se přijeli podívat na místo nehody vlaku u Studénky. Další členy vlády převezly z Hranic na Moravě do Ostravy autobusy.
„Chtěl bych především poděkovat záchranářům, hasičům, zdravotníkům, policistům za velmi rychlý a profesionální zásah. Za celou vládu bych chtěl vyjádřit lítost nad obětmi na životech a všem zraněným popřát brzké uzdravení,“ uvedl na místě Sobotka.
Zasedání vlády začalo asi s hodinovým zpožděním minutou ticha k uctění obětí tragické nehody. Vláda chce v Ostravě jednat o předčasném odchodu některých horníků do důchodu, o zlepšení ovzduší v regionu nebo o vzniku průmyslové zóny poblíž Karviné.
Rodinám obětí nehody u Studénky kondolovala polská ambasáda v Česku a její šéfka Gražyna Bernatowiczová.
Neštěstí se stalo nedaleko místa, kde 8. srpna 2008 vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil do ocelové konstrukce silničního mostu, která se před tím zřítila na trať. Strojvedoucí, který pád mostu zaregistroval v okamžiku, kdy byl vlak půl kilometru od něj, stačil zpomalit ze 134 na 90 km/h.
Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily a smetly i tři nákladní vagóny na sousední koleji. Na místě zahynulo šest lidí - čtyři ženy a dva muži. Další muž ukrajinské národnosti zemřel později v nemocnici. Osmou obětí se stala polská cestující, která zraněním podlehla v září v krakovské nemocnici.
Zraněno bylo 90 lidí, z toho deset těžce. Celkové škody dosáhly téměř 169 milionů korun. Soudní spor o to, kdo za nehodu může, trvá dodnes.