U Veselí nad Lužnicí začala stavba dalších kilometrů dálnice D3

Dnes slavnostně začala stavba dalších více než osmi kilometrů dálnice D3. Dělníci budou pracovat na dvou úsecích, a to na pětikilometrové části Veselí nad Lužnicí - Bošilec a zhruba tříkilometrovém úseku Borek - Úsilné. Na zahájení stavby se přijeli podívat i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) a ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Poklepem na základní kameny u Veselí nad Lužnicí na Táborsku symbolicky začala výstavba dalších dvou úseků dálnice D3 | Zdroj: ČTK

Zahajované stavby by měly být hotové za dva a půl roku. Brzy by k nim pak na trase mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi mohly přibýt i zbývající dva úseky.

„Běží výběrové řízení na úsek Bošilec – Ševětín. Část Ševětín – Borek bychom chtěli začít tendrovat snad koncem roku,“ uvedl ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna.

S tím, jak se dálnice přiblíží k Českým Budějovicím, měly by se podle premiéra urychlit práce na obchvatu Českých Budějovic.

Přehrát

00:00 / 00:00

U Veselí nad Lužnicí začala stavba dvou nových úseků dálnice D3. Na místě byl reportér Martin Pokorný

„České Budějovice jsou dnes nejužším místem z hlediska spojení mezi Prahou a Lincem,“ poznamenal Sobotka, který označil dálnici D3 vzhledem k jejímu významu pro spojení Prahy s Rakouskem za strategickou.

Premiér Českému rozhlasu také řekl, že dnešek vnímá jako obnovení schopnosti státu stavět dálnice.

„Přišli jsme do vlády v situaci, kdy všechno bylo zastaveno. Výkupy byly zastavené, projektová příprava byla zastavená. Bylo potřeba ty věci rozjet,“ uvedl Sobotka a dodal:

„Já jsem přirozeně sledoval v několika posledních měsících situaci na D3, protože dva úseky jsou vykoupeny, jsou k dispozici všechna povolení a zdrželo nás opakování hodnocení nabídek. Tak jsem velmi rád, že už to máme za sebou a že se může začít stavět.“

Spor s firmou Eurovia

Mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem přibude více než pět kilometrů dálnice a mezi Borkem a Úsilným přes tři kilometry. První úsek bude stát 635 milionů korun, druhý 718 milionů korun. Oba postaví společně stavební firmy Strabag a Eurovia.

Se společností Eurovia přitom stát spor o mosty na dálnici D1 v Ostravě. Mosty mají problémy s posunem nosníků, sesedáním materiálu a objevují se na nich praskliny.

Stát chce po vlekoucích se sporech s Eurovií jejich opravu zaplatit sám a náklady pak zpětně vymáhat. Podle odhadů vyjde rekonstrukce na 20 milionů korun.

Jak ale vysvětlil premiér Sobotka, zákon o veřejných zakázkách nezohledňuje předchozí zkušenosti.

D3 ve středních Čechách

Dálnice D3 zatím měří 42 kilometrů, staví se však jen na jihu. Ve středočeské části stále není jasné, kudy komunikace povede.

„Ta část, která vede dolů na jih, bude doufám do roku 2020. Ale obávám se, že středočeská část, kde byly zrušeny zásady územního rozvoje, bude ještě nějakou chvíli trvat,“ poznamenal ministr dopravy Dan Ťok.

„Velmi realisticky – v dobrém režimu by stavba mohla někdy mezi rokem 2025 a 2030 být zahájena,“ doplnil Luděk Sosna z ministerstva dopravy.

Kromě stavby D3 se letos podle ministra dopravy Dana Ťoka chystá třeba také výstavba 14 kilometrů dálnice u Přerova, začít by mohly práce na R49 v úseku Hulín – Fryšták a také by se měla stavět silnice R7 v úseku Postoloprty – Bítozeves.

Dálnice D3 - úseky ve výstavbě | Foto: Český rozhlas

Eva Kézrová, mkp, Anna Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme