Učitelé na desítkách základních škol vyučují matematiku podle netradičních metod

Matematika by už pro děti neměla být tím nejobávanějším předmětem. Naopak by je měla bavit a probouzet v nich logické myšlení. Tuto ambici má celonárodní projekt Matematika s chutí, který podporuje ministerstvo školství. Nové metody výuky už rok testují učitelé na desítkách základních škol. Netradiční přístupy k předmětu by se ale měly dostat do všech tříd. Například v Praze se pustili do zábavné matematiky podle výuky profesora Milana Hejného.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zápis do první třídy základních škol | Foto: Filip Jandourek

Malí školáci z pražské Sdružené školy Robinson sedí v kruhu na zemi. Ukazují na jednotlivé papíry a řeší složitou matematickou úlohu.

„Jde tam o tabulkový záznam údajů, aby odhalovali vztahy mezi jednotlivými políčky tabulky. Jsou tam různé zastávky, řeší se, kolik se jich vlastně vůbec autobusem svezlo,“ vysvětluje učitelka Pavla Polechová.

Přehrát

00:00 / 00:00

O novou metodu výuky matematiky se zajímala redaktorka Petra Benešová

Děti tak procvičují logické myšlení. Právě metoda pro výuku matematiky profesora Milana Hejného je podle učitelky pro děti tou nejlepší.

„Úkolem učitele je přimět dítě k zamyšlení hned od samého začátku. Ne dávat mu pokyny – udělej tohle takhle,“ doplňuje Polechová.

Metoda se postupně používá na stále více českých školách. Podle jejího autora, matematika Milana Hejného jde o to, aby děti předmět bavil.

„Například dvě kladné a záporné sčítáme tak, že je odečteme, že dáme znaménko toho, které je větší. Tohle si musí dítě pamatovat. V našem provedení je to jiné. Děti chodí po schodech, jde několik schodů nahoru, několik schodů dolů. A když jde schodů nahoru méně než dolů, tak jasně, že výsledek je dolů,“ uvádí příklad Hejný.

Předmět se mnohdy učí nezábavnou formou

Úroveň matematických znalostí není na školách příliš dobrá. Předmět se mnohdy učí nezábavnou formou a děti z něho mají strach. V loni proto Institut pro sociální a ekonomické analýzy přišel s projektem Matematika s chutí, který má motivovat učitele a děti a zlepšit tak výuku matematiky na základních školách, popisuje ředitelka institutu Simona Weidnerová.

„Celkově jsme vybrali 3 miliony korun od sponzorů s tím, že největší částka byla půl milionu korun, která byla vyplacena na pomůcky učitelům. Největší částkou do budoucna počítáme, že budeme podporovat lektorský tým pana profesora Hejného,“ doplňuje Weidnerová.

Do prvního ročníku projektu se zapojilo 98 učitelů ze třinácti krajů. Přes dva tisíce dětí si vyzkoušelo nové způsoby výuky matematiky, které pro ně připravili učitelé. Mezi nimi byla také interaktivní metoda profesora Hejného. Nový přístup k matematice finančně podporuje i ministerstvo školství.

„Potřebujeme v tomto směru pracovat s dětmi a potřebujeme, aby děti získaly zpátky zájem o matematiku a měly chuť se ji učit. Tento projekt se snaží tímto takto pracovat,“ dodává náměstek ministra školství Jindřich Fryč.

Nové metody by se tak měly postupně rozšířit na základní školy, stejně jako na pedagogické fakulty, kde se s nimi seznámí budoucí učitelé.

Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru