Úklid sněhu stojí brněnské letiště až 100 tisíc korun denně

Sníh komplikuje dopravu nejen na zemi, ale i ve vzduchu. Při nepříznivém počasí se přitom může stát, že kvůli bezpečnosti sice letadlo přistane, ale jinde než podle letového řádu. Jedním z náhradních míst je Mezinárodní letiště Brno v Tuřanech, čas od času tam přistávají například letadla, směřující původně do Prahy, Bratislavy nebo Vídně. Letiště tak musí vynakládat na údržbu nemalé částky.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dreamliner přistává na Letišti Václava Havla | Foto: Jaroslav Skalický

Na brněnském letišti přistává obvykle maximálně několik letadel denně, proto také nemá takové technické vybavení, jako například Ruzyně či velká letiště v zahraničí. Podle ředitele Tomáše Plačka se limity týkají hlavně dohlednosti.

„Obecně řečeno, když je větší mlha než 550 metrů, tak přistání se nemůže uskutečnit. Co se týče vzletů, tam je limit nižší, takže letadla mohou i pod tento limit za určitých okolností startovat. Pokud například dochází k většímu spadu sněhu či námrazovým jevům, pak je velmi důležitý faktor, jak je dráha uklizená a jaké jsou na ní brzdné účinky.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak se odklízí sníh na brněnském letišti v Tuřanech, zjišťoval Ivan Holas

Sníh je přitom třeba odstranit z letové dráhy o rozměrech 2600 krát 60 metrů, pojezdových drah a dalších ploch nezbytných pro samotný letecký provoz - odhadem 3 miliony čtverečních metrů. To odpovídá hezkým pár kilometrům dálnice, navíc kvalita údržby je podstatně vyšší. A to není zadarmo.

„Pokud padá hustě sníh a jsou námrazové jevy a my musíme odklízet sníh a ošetřit vzletovou a přistávací dráhu nějakými chemickými prostředky, tak se dá říct, že za den nás stojí údržba této dráhy v řádu 100 tisíc korun, “ říká Tomáš Plaček.

Proto se také dráha neudržuje v dokonalém stavu nepřetržitě. V pořádku musí samozřejmě být před každým hlášeným přistáním či startem, ať už jde o let pravidelný nebo mimořádný. Jiná situace je ve chvíli, kdy se s žádným letadlem předem nepočítá.

„Nastává i posouzení, zda má za určitých okolností smysl udržovat všechny podmínky na sto procent, vzhledem k tomu, že nemáme žádný plánovaný provoz. Společnosti samozřejmě zhodnotí všechny faktory letu, mohou mít naplánováno víc náhradních letišť a podle toho, jaké jsou podmínky na každém z nich, tak se rozhodnu o odklonění letu,“ dodává ředitel Mezinárodního letiště Brno Tomáš Plaček.

Během letošní zimy zatím tuřanské letiště nemuselo provoz nijak výrazně omezit.

Ivan Holas Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme