Úsek D1 u polské hranice se změnil na nejluxusnější českou cyklostezku
Víte, jak vypadá nejluxusnější česká cyklostezka? Má dva pruhy v obou směrech, moderní bezpečnostní zajištění a nechybí dokonce ani svodidla. Jedná se totiž o poslední úsek dálnice D1 u Bohumína na Karvinsku. Kvůli tomu, že Poláci nezvládají stavbu na svém území, budou tam moci lidé jezdit na pohodlné cyklistické výlety ještě hodně dlouho.
Psal se rok 2007 a Ostravou se šířila jako blesk zpráva, že po ještě neotevřené dálnici D47, neboli D1, se dá jezdit na kole.
Všichni spoléhali na to, že silničáři nad tímto rituálem přivírají oči. Teď ,o pět let později, mají šanci v Bohumíně. Starší paní tlačí kolo od dálnice a září spokojeností.
Reportáž Martina Knitla o nejluxusnější české cyklostezce, dálnici D1 u Bohumína
„Je to asi šest kilometrů a jezdí se fakt výborně. Ale proč to nedokončili, to nevím,“ říká.
A další mladý muž si už chystá brusle. Něco takového v parku nezažije. „Určitě to vyzkouším. Je to tady v dobrém stavu, takže se těším.“
Dálnici bez aut mohou lidé na Karvinsku vychutnávat přinejmenším do poloviny příštího roku. To by polská strana snad už mohla vyřešit svůj problém se špatným mostem, u kterého zjistili podstatnou závadu - nezvládne silniční provoz.
Dálnice bez aut láká nejen cyklisty, ale i zloděje
Šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák se ale tváří ustaraně. „Tam je spíš problém, co s tou dálnicí, protože vím, že mi ji rozkradou. Když zůstane nehlídaná, tak veškeré věci, které nedrží pevně, tam nezůstanou,“ obává se ředitel.
Rozhodně ví, o čem mluví. V Ostravě za poslední roky zmizely celé úseky kovových spojnic v betonových mantinelech, a to dokonce přímo uprostřed dálnice za plného provozu.
Lubomír Hýbl ze silničního ředitelství už dříve popsal příklad za všechny. „Rozbili 60 skleněných polí na protihlukové stěně, poté pachatelé odcizili upevňovací kovové lišty a nám při tom vznikla škoda tři miliony korun.“
Milovníci cyklistiky na širokých silnicích se proto musí připravit na to, že na posledním dálničním úseku u polské hranice na auta nakonec narazit mohou. Budou patřit bezpečnostní agentuře a hlídačům.
Zvětšit mapu