Ústí nad Labem hlásí přerod v moderní město. Opozice ale kritizuje zadluženost
Ústí nad Labem jako by v poslední době postihla stavební horečka. Staví a přestavuje se skoro všude, za pár týdnů dostanou Ústečané neobvyklou lanovku k výletnímu zámečku Větruše. Je nebo není Ústí nad Labem moderní metropolí, jak sliboval současný primátor? Kritici stávajícího vedení vytýkají radnici hlavně zadluženost a nepořádek.
Rachot stavebních strojů musí snášet Ústečané už několik let. Jejich město se hodně proměnilo.
Mírové náměstí už připomíná opravdové náměstí i svým vzhledem, nikoliv jen názvem. Jsou tu lavičky a fontánky, kde posedávají lidé a ústecký primátor Jan Kubata z ODS si na tom hodně zakládá. Když nastupoval do funkce, slíbil lidem, že se z Ústí stane jedno z nejmodernějších měst.
„Ve chvíli, kdy se otevře poslední dům – muzeum, a to v červnu příštího roku a podíváme se i na ostatní vystavené části, tak zjistíme, že Ústí nad Labem je opravdu moderní město,“ uvedl Kubata pro Radiožurnál.
Opoziční zastupitel Tomáš Jelínek ze Strany zdraví sportu a prosperity tyto zásluhy vedení radnice neupírá. Město prošlo výraznou obměnou, a to je podle něj dobře. Ovšem do jisté míry.
„Hlavně ze dvou důvodů. Za prvé, dámy v podpatcích mají na většině Mírového náměstí trochu problém. Proto existují speciální pásy, kde mohou tyto dámy chodit. Za druhé jde o nedostatek zeleně. Slibovalo se, že vznikne jakýsi mobiliář a kontejnery, kde budou nějaké květiny, bohužel musím konstatovat, že letos se to nepovedlo,“ řekl Radiožurnálu Jelínek.
Na nové trolejbusy nejsou peníze
Ale nejde jen o náměstí. Ústečané mají opravené nádraží, mění se Městské sady a rekonstruuje muzeum. Za několik týdnů se otevře lanovka k výletnímu zámečku Větruše a její spodní stanice bude na střeše nového obchodního centra. Stávající vedení radnice však čelí kritice, že se stavělo bez rozmyslu. A také, že se město kvůli stavebnímu boomu zadlužilo a nejsou peníze třeba na nákup nových trolejbusů.
„Město rozhodně zvýšilo svoji dluhovou službu. Většina peněz ale byla použita správně na investice. V současné době se domnívám, že na nové trolejbusy není. Spíše jsou prostředky na to, aby se ty stávající repasovaly,“ upozornil opoziční zastupitel Jelínek.
„Ano, dluh máme, ale není vyšší než v roce 2006,“ kontroval končící primátor Kubata. Dluh města je podle něj přijatelný a stavební boom měl svoji logiku:
„Chtěli jsme roztlouct srdce města a odtud nastartovat jeho krevní oběh. Například tím, že lidé začnou žít právě v centru města. Až se dostaví zanádražní prostor, tak se dostanete z Mírového náměstí k řece Labi. O to nám vždy šlo.“
Další výtku, nepořádek v ulicích, na který si lidé často stěžují, Kubata připouští.