Uzavřete centrum Prahy tranzitní dopravě, navrhuje sdružení Auto*Mat magistrátu

Sdružení Auto*Mat dnes představilo studii, která navrhuje zákaz tranzitní dopravy v historickém centru Prahy od 7 do 21 hodin. Řidiči by oblast museli objet po Městském okruhu, jehož součástí je i tunelový komplex Blanka, nebo po severojižní magistrále. V noci by pak mohli přes Smetanovo nábřeží a Malou Stranu projíždět normálně.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní urbanista Tomáš Cach (vpravo) a zástupce sdružení Auto*Mat Vratislav Filler (vlevo) vystoupili s návrhem řešení, jak s pomocí tunelu Blanka zlepšit dopravní fungování centra | Zdroj: ČTK

„Velmi jednoduše navrhuje postup, jakým způsobem téměř okamžitě nebo během několika dnů či týdnů zavést takové úpravy, aby automobilový tranzit přes historické jádro města, tedy přes Malou Stranu a Staré Město, nejezdil,“ přiblížil studii její autor, urbanista Tomáš Cach.

Běžný život v metropoli denně paralyzují kolony aut, připomíná sdružení Auto*Mat. Vozidla je přitom podle něj možné převést na páteřní komunikace s tím, že omezení vjezdu by neplatilo pro rezidenty, MHD, záchranku, cyklisty ani pro vozidla taxislužby.

Přehrát

00:00 / 00:00

Sdružení Automat navrhuje uzavřít centrum metropole tranzitní dopravě. S autorem studie Tomášem Cachem a Pavlem Přibylem z ČVUT o možných následcích mluvil Vladimír Kroc

„Negativních důsledků kolon je celá řada. Kromě zhoršování prostředí pro lidi, kteří tam žijí a pohybují se, je to problém i pro veřejnou dopravu, protože tramvaje nabírají zpoždění,“ dodal Tomáš Cach.

Studie tak navrhuje osadit Malou Stranu a Smetanovo nábřeží zhruba 70 dopravními značkami.

Podle vedoucího Ústavu dopravních systémů Fakulty dopravní ČVUT Pavla Přibyla ale tranzitní doprava - tedy ta, která nemá start ani cíl v dané oblasti - v historickém centru Prahy není. Zavádět tato opatření podle něj nemá cenu.

„Neznám Pražáka, který by si zkracoval cestu přes Malou Stranu, když má kapacitní komunikace, byť s pofidérním vyústěním,“ zdůvodnil. Pavel Přibyl také tvrdí, že v centru města je už teď výrazná preference veřejné dopravy.

Čekání na vliv Blanky

Vedení města k možnému zákazu vjezdu do centra zatím nepřistoupilo, protože chce nejprve vyhodnotit dopravu po otevření tunelu Blanka. Jaký vliv bude tunel mít, by podle náměstka primátorky Petra Dolínka z ČSSD mělo být jasné do roka.

„Některá opatření, jako třeba světelná signalizace, dozná změn v řádu dnů, další pak v řádu týdnů až měsíců,“ doplnil.

Sdružení, radnice i koaliční Strana zelených tvrdí, že magistrát při přípravě opatření po otevření Blanky zaspal. To ale Dolínek popírá.

„Během týdne stanovíme koordinátora, který bude shromažďovat a vyhodnocovat výstupy neziskových organizací a městských částí. Měl by to být nezávislý a odborný arbitr," reagoval.

Zhruba šestikilometrovým tunelem, který včetně napojení na Strahovský tunel vyjde na 43 miliard korun, auta poprvé projedou v sobotu odpoledne.

Tunel Blanka | Foto: Český rozhlas

ČTK, Český rozhlas Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme