Uzavřete centrum Prahy tranzitní dopravě, navrhuje sdružení Auto*Mat magistrátu

Sdružení Auto*Mat dnes představilo studii, která navrhuje zákaz tranzitní dopravy v historickém centru Prahy od 7 do 21 hodin. Řidiči by oblast museli objet po Městském okruhu, jehož součástí je i tunelový komplex Blanka, nebo po severojižní magistrále. V noci by pak mohli přes Smetanovo nábřeží a Malou Stranu projíždět normálně.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní urbanista Tomáš Cach (vpravo) a zástupce sdružení Auto*Mat Vratislav Filler (vlevo) vystoupili s návrhem řešení, jak s pomocí tunelu Blanka zlepšit dopravní fungování centra

Dopravní urbanista Tomáš Cach (vpravo) a zástupce sdružení Auto*Mat Vratislav Filler (vlevo) vystoupili s návrhem řešení, jak s pomocí tunelu Blanka zlepšit dopravní fungování centra | Zdroj: ČTK

„Velmi jednoduše navrhuje postup, jakým způsobem téměř okamžitě nebo během několika dnů či týdnů zavést takové úpravy, aby automobilový tranzit přes historické jádro města, tedy přes Malou Stranu a Staré Město, nejezdil,“ přiblížil studii její autor, urbanista Tomáš Cach.

Běžný život v metropoli denně paralyzují kolony aut, připomíná sdružení Auto*Mat. Vozidla je přitom podle něj možné převést na páteřní komunikace s tím, že omezení vjezdu by neplatilo pro rezidenty, MHD, záchranku, cyklisty ani pro vozidla taxislužby.

Přehrát

00:00 / 00:00

Sdružení Automat navrhuje uzavřít centrum metropole tranzitní dopravě. S autorem studie Tomášem Cachem a Pavlem Přibylem z ČVUT o možných následcích mluvil Vladimír Kroc

„Negativních důsledků kolon je celá řada. Kromě zhoršování prostředí pro lidi, kteří tam žijí a pohybují se, je to problém i pro veřejnou dopravu, protože tramvaje nabírají zpoždění,“ dodal Tomáš Cach.

Studie tak navrhuje osadit Malou Stranu a Smetanovo nábřeží zhruba 70 dopravními značkami.

Podle vedoucího Ústavu dopravních systémů Fakulty dopravní ČVUT Pavla Přibyla ale tranzitní doprava - tedy ta, která nemá start ani cíl v dané oblasti - v historickém centru Prahy není. Zavádět tato opatření podle něj nemá cenu.

„Neznám Pražáka, který by si zkracoval cestu přes Malou Stranu, když má kapacitní komunikace, byť s pofidérním vyústěním,“ zdůvodnil. Pavel Přibyl také tvrdí, že v centru města je už teď výrazná preference veřejné dopravy.

Čekání na vliv Blanky

Vedení města k možnému zákazu vjezdu do centra zatím nepřistoupilo, protože chce nejprve vyhodnotit dopravu po otevření tunelu Blanka. Jaký vliv bude tunel mít, by podle náměstka primátorky Petra Dolínka z ČSSD mělo být jasné do roka.

„Některá opatření, jako třeba světelná signalizace, dozná změn v řádu dnů, další pak v řádu týdnů až měsíců,“ doplnil.

Sdružení, radnice i koaliční Strana zelených tvrdí, že magistrát při přípravě opatření po otevření Blanky zaspal. To ale Dolínek popírá.

„Během týdne stanovíme koordinátora, který bude shromažďovat a vyhodnocovat výstupy neziskových organizací a městských částí. Měl by to být nezávislý a odborný arbitr," reagoval.

Zhruba šestikilometrovým tunelem, který včetně napojení na Strahovský tunel vyjde na 43 miliard korun, auta poprvé projedou v sobotu odpoledne.

Tunel Blanka | Foto: Český rozhlas

ČTK, Český rozhlas Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme