V Brně skončila ražba Královopolských tunelů pod Dobrovského ulicí

V Brně byl odpoledne proražen první ze dvou souběžných silničních tunelů mezi čtvrtěmi Královo pole a Žabovřesky. Každý z nich měří zhruba jeden a čtvrt kilometru. Stavba za šest a půl miliardy korun je součástí velkého městského okruhu. Pro tunely se přitom hledal ten nejbezpečnější stavební postup. Nad nimi ve značně nestabilním podloží je totiž hustě osídlená oblast a rušné ulice s tramvajovou dopravou.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hloubení tunelu (Ilustrační foto). | Foto: Jan Bachorík

Prorážku provedl symbolicky brněnský primátor Roman Onderka, samozřejmě pod dohledem zkušeného raziče. Trénovat dopředu prý nešlo. „Posledních 30 až 40 centimetrů vypadávaly balvany, kdybych trénoval včera, tak bych to včera již prorazil,“ řekl primátor Onderka.

Většinu vykopaného materiálu ale tvořily vápnité jíly, kvůli kterým musela být použita unikátní technologie kompenzačních injektáží, kterými se neustále zvedaly budovy a další objekty v poklesové kotlině. Také samotná metoda ražby byla vyvinuta speciálně pro tyto tunely.

„Představte si, že by to tady dopadlo jako v pražské Stromovce, v Jablunkově, kde se zhroutil celý tunel, nebo nedej bože u Chomutova, kde byl šedesátimetrový kráter. Tady se to nemohlo podcenit a proto se technici rok dohadovali, jakým způsobem do stavby jít. Tato fáze byla rozhodující pro skluz v začátku i pro navýšení ceny stavby,“ vysvětlil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík.

Finanční problémy si přitom s těmi technickými nijak nezadaly. Po dokončení průzkumných štol se stavba na tři roky zastavila, její údržba ovšem po tuto dobu stála více než sto milionů korun.

„Je to komplex několika komunikací, které jsou na sebe napojeny, včetně tunelu. Doufám, že se ta stavba dokončí tak, jak byla naplánována, za stejných finančních prostředků a že bude sloužit Brnu ku prospěchu,“ dodal brněnský primátor Roman Onderka.

První řidiči projedou Dobrovského tunely již v příštím roce, kompletně zapojeny do silničního systému, včetně osmisměrné mimoúrovňové křižovatky u západního portálu mají být za dva až tři roky.

Ivan Holas, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme