V Hradci Králové vzlétl v rámci unikátního testování letoun, který napájí pouze baterie

S obrovskou podporou nadšenců a Letecké amatérské asociace České republiky dnes z letiště v Hradci Králové odstartoval na unikátní testovací let elektrolet Phoenix. Za několik desítek minut pak dosedl na letišti ve Vysokém Mýtě v Pardubickém kraji. Letoun prošel už řadou testování, dosud nikdy ale neletěl zhruba 40 kilometrů a nepřistával na jiném letišti, než odkud odlétal.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V Hradci Králové testovali unikátním způsobem elektrolet

V Hradci Králové testovali unikátním způsobem elektrolet | Foto: Martin Pařízek | Zdroj: Český rozhlas

Letoun Phoenix se dostal do vzduchu krátce po 13. hodině, a to jen s pomocí elektromotoru.

„Chceme se jako první v Čechách pokusit udělat elektropřelet z jednoho letiště na druhé. Tentokrát to bude v délce asi 43 kilometrů,“ říkal ještě před startem testovací pilot týmu Phoenix Martin Štěpán.

Prázdný letoun váží 350 kilogramů, motor je ale velice malý. Váží 12,5 kilogramů a výkon má až 40 kilowattů.

„Letadlo je vyrobeno úplně a zcela z kompozitů – trup je z uhlíku, křídla jsou ze skelných vláken a uhlíku. Důvodem je samozřejmě co nejnižší hmotnost a co největší aerodynamická čistota,“ přiblížil Štěpán.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktor Martin Pařízek sledoval předletovou přípravu i start letounu

Stroj poprvé vzlétl v roce 2011. Aby tentokrát ve vzduchu vydržel déle, vyměnil tým původní baterie.

„Lithium-ferodo-fosfátové články jsme nahradili lithium-polymerovými články. Teď má kapacita baterie osm kilowatthodin, což by teoreticky mělo vydržet na hodinu letu,“ vysvětlil Štěpán.

Kabina se ale od normálního letounu příliš neliší. „V kabině se naopak žádá, aby to bylo co nejpodobnější spalovací verzi. Jediný rozdíl, ale ten bychom chtěli do budoucna změnit, je ovládání plynu. Tady se to řeší potenciometrem namísto klasického posuvného táhla. Další, to už ale není taková změna, je motorový přístroj, který je uzpůsobený pro elektromotor,“ dodal Štěpán.

Martin Pařízek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme