V Německu metrobusy uspěly, Pražané na ně pohlížejí s nedůvěrou

Pražané už v sobotu zakusí největší změny v dopravě od poloviny 80. let. Mnoho linek vyjede po jiných trasách, tři tramvaje a řada autobusů z mapy pražské hromadné dopravy zmizí úplně. Vedle mnoha omezení ale Praha plánuje i povýšit 38 linek na tzv. metrobusy, které mají cestování po rozlehlé metropoli usnadnit a zrychlit.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autobus MHD v Praze

Autobus MHD v Praze | Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Inspirace přišla z Německa, kde tento systém funguje v několika městech už řadu let. Protože Praha od začátku čelí nedůvěře městských částí i neziskových organizací, k diskuzi přizvala právě německé kolegy, aby své zkušenosti s metrobusy přiblížili.

V bezmála dvoumilionovém Hamburku už je cestující znají. Metrobusy zde brázdí ulice 11 let a podle tamního dopravního podniku se osvědčily. 23 autobusových linek s krátkými intervaly a dlouhými trasami přilákalo nové cestující. Poptávka vzrostla od počátku o 50 až 80 procent.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zkušenosti s metrobusy v Německu přiblížila redaktorka Evelyna Kulíšková

Na druhou stranu ale zkušenost německého velkoměsta potvrzuje zásadní výtku odborníků z ČVUT k pražské metrobusové síti. Hamburku chyběla preferenční opatření a město s následky bojuje dodnes.

„Na toto téma teď v Hamburku probíhá diskuse s politiky, že je potřeba zavést více preferenčních opatření,“ přiznává koordinátor dopravy Joachim Wiucha. S 23 kilometry vyhrazených pruhů a 150 světelnými křižovatkami s preferencí MHD má podle něj Praha lepší výchozí stav.

Lépe než Hamburk na tom v roce 2010 nebyly ani pětisettisícové Drážďany. Přesto podle Steffena Dutsche z drážďanské Technické univerzity tamní metrobusová doprava obsazuje první příčky v anketách spokojenosti cestujících.

„Intervaly i rozsah provozu plně odpovídá tramvajím. Tím se nám podařilo počet cestujících znatelně zvýšit,“ říká Dutsch.

Síť metrobusových linek v Praze | Foto: Ropid

Další kritika odborníků i neziskových organizací poukazovala na nedostatečný čas na informační kampaň. Přestože město slibovalo intenzivní několikatýdenní kampaň, v ulicích se první letáky objevily teprve tento týden.

Už rok jezdí metrobusy i v Českých Budějovicích. Také Radek Filip z tamního dopravního podniku potvrdil zkušenosti německých kolegů ohledně preferencí: „Z toho důvodu připravujeme projekt koridoru MHD, který by měl umožnit lepší průjezd v centru.“

Co ale Praze stále zůstává jako vroubek, je přezíravost magistrátu vůči stížnostem městských částí. „My jsme výtky posílali, ale nikdo nekomunikuje,“ stěžuje si například místostarostka Prahy 10 Radmila Kleslová z ČSSD.

Městské části měly na připomínky jen pět dní včetně víkendu, beztak se na ně ale nebral ohled. Pod stůl spadly připomínky odborníků z dopravní fakulty ČVUT.

Mirko Kašpar, Evelyna Kulíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme