V Ostravě jezdí jen pětina klimatizovaných tramvají. Lidé by jich chtěli víc

Nepříjemný zážitek je jízda v tramvaji, když panují horka. I když mají otevřená všechna okna, jakákoliv zastávka na semaforu cestujícím připomíná spíš nedobrovolnou návštěvu sprchy. Proti krůpějím potu totiž nezabírají antiperspiranty ani vějíře z novin.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tramvaj. Ilustrační foto.

Tramvaj. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

V Ostravě se ale najdou i tací, které nerozhodí ani to nejúmornější vedro.

„Mně to je jedno celkem, já jsem zvyklý na všechno,“ říká Jan Minárik. Bývalého havíře rozpálená tramvaj rozhodit nemůže. I když má naskrz propocené tričko a na hlavě kšiltovku neztrácí svůj klid.

Přehrát

00:00 / 00:00

O klimatizované tramvaje se zajímal Stanislav Janalík

„Já to nějak nevnímám no, tak spíš někdy že v zimě netopí a v létě topí, jak nemají, spíš tak.“

Hlavně v přeplněných vozech je v horku často doslova boj o každý doušek vzduchu.

„Mě to štve, když přijedu ráno a všechny okna jsou v tom voze zavřené a cestujícím to ani moc nevadí. No, kdyby se ty okna dala víc otevírat, ale vím, že to nejde, že to zakazují předpisy,“ potvrzuje například Jakub Bajer.

Mnozí cestující závidí některým zahraničním městům modernější soupravy.

„Předpokládám, že zavedení klimatizace je nemožné z ekonomického hlediska, ale určitě by to zlepšilo aspoň zkrácení intervalu mezi odjezdy tramvají, “ míní Blahomír Kuča.

Pro většinu pracujících je ale výheň v tramvaji nucené zlo, se kterým bojují všemi dostupnými zbraněmi.

„Když jste v práci, tak to ani tak nějak nevnímáte, protože musíte dojet na místo a zase odjet. Vějíř mívám, vějíř mívám,“ pousmála se Růžena Sobková a ovanula se alespoň novinami.

Hlavně v moderních tramvajích a trolejbusech s malými větracími okny si o lepším odvětrání může nechat jen zdát. Stejně jako řidiči, kteří jsou často v rozpálené kabině zavření celou směnu.

Na klimatizaci narazí zatím jen ve 20 procentech ostravských vozů.

„Pro řidiče je pohodlnější, když takzvaně vyfasuje vozidlo s plnohodnotnou klimatizací, jsou tam ty podmínky pro jeho práci příznivější, a právě proto se snažíme pořizovat nová vozidla s plnohodnotnou klimatizací,“ potvrzuje za ostravský dopravní podnik Miroslav Albrecht.

Kromě toho mají hned na dvaceti místech řidiči přístup k sodové vodě a mohou si vzít přece jen lehčí uniformu. Jakékoliv zastavení neklimatizované tramvaje si ale i tak protrpí se svými cestujícími.

Stanislav Janalík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme