V plzeňské Škodovce vzniklo nejmodernější depo pro vozy MHD v Česku

Plzeň má nemodernější opravárenský areál vozů hromadné dopravy v České republice. Obrovské, skoro 12hektarové depo pro zhruba 350 trolejbusů a autobusů dnes oficiálně zahájilo svůj provoz. Vyšlo na 1,2 miliardy korun a je to jeden z největších PPP projektů v Česku. Tedy projekt partnerství veřejného a soukromého sektoru.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nové depo pro vozy MHD v Plzni | Foto: Jana Kosová

Velikost nového depa, které v areálu plzeňské Škodovky vybudovala společnost Škoda Transportation, je ohromující. Rozkládá se na ploše, na kterou by se vešla tři pražská Václavská náměstí.

O 112 autobusů a 86 trolejbusů se tu bude starat firma Škoda City Service, přičemž třicetiletý kontrakt na údržbu, opravy a stavbu depa je celkem za skoro 12 miliard korun. Ovšem vozy MHD tu prý opravdu budou jako v bavlnce.

„V novém depu najdeme všechny moderní technologie, které jsou v současné době dostupné v oblasti opravárenství,“ říká generální ředitel Škoda City Service Marek Herbst a pokračuje:

Přehrát

00:00 / 00:00

O novém depu pro vozy MHD v Plzni mluvili na Radiožurnálu Miloslav Šimák, náměstek primátora Plzně za ČSSD, a Petr Leyer z Transparency International. Poslechněte si také reportáž Jany Kosové, která natáčela přímo v depu

„Ať už co se týká zdvihacích zařízení, myček či zkušebních zařízení, která ve významné míře pomáhají diagnostikovat a testovat všechny svěřené prostředky. Tato technická základna je ve své podstatě továrnou na opravy a údržbu.“

Jeho slova potvrzují první kroky do útrob depa. „Tady je odsávací zařízení, které se v případě průjezdu autobus připojí k výfuku. Autobus projíždí celou halou s připojeným odsávacím zařízením,“ popisuje Herbst.

„Díky tomu může mít nastartován motor, protože některé věci se testují i za nastartovaného motoru. Všechno je odsáváno přes filtry pryč z haly, aby prostředí tady bylo naprosto v pořádku,“ dodává.

Depo má i vlastní zkušební trať

O kus dál je také zastřešená zkušební trať pro trolejbusy i autobusy, v tuto chvíli jediná v Evropě. Je dlouhá 250 metrů a díky ní nemusí dopravní podniky testovat vozy po opravě nebo modernizaci v ostrém provozu ve městě.

„Při každé opravě může dojít k chybě, ale my tu chybu musíme odhalit. Je špatné ji odhalovat v běžném provozu. I když se zkoušky většinou jezdily v noci nebo mimo špičku, pořád je nepříjemné, když se to stane mimo areál, protože už s vozidlem musíte manipulovat někde ve městě,“ vysvětluje Herbst.

Nové depo pro vozy MHD v Plzni | Foto: Jana Kosová

Kromě toho jsou v depu i lakovací boxy, zastřešené parkování trolejbusů, venkovní plocha pro autobusy včetně zařízení pro předehřevy motorů nebo čerpací stanice.

Podle předsedy představenstva Plzeňských městských dopravních podniků Michala Krause se to se starým depem nedá srovnat. Je v havarijním stavu a vozy se tam nevešly. Do nové základny by se vešlo ještě o třetinu vozů víc, než kolik jich v současnosti dopravní podniky mají.

„Takto velkoryse pojatá vozovna bude poskytovat útulný domov dopravnímu podniku ještě nejméně za sto let, aniž by narazila na limity, na které narazila stávající vozovna v Cukrovarské ulici,“ tvrdí Kraus.

Stavba nového depa trvala dva roky. Skončila o rok dříve, než bylo původně v plánu.

O projekt se zajímá protikorupční policie

Ministerstvo financí už před dvěma lety v počátcích projektu upozorňovalo, že plány na stavbu depa pro Plzeň jsou možná až příliš rizikové. Případ nyní prošetřuje protikorupční policie.

Mimo to na něj poukázala ve své výroční zprávě i Bezpečnostní informační služba, podle které není možné říct, jestli se dlouhodobá spolupráce se soukromou společností vyplatí. V soutěži o tento obří kontrakt totiž figurovala Škoda jako jediný uchazeč.

Město za celou zakázku zaplatí dvanáct miliard korun. Spolupráce se Škodou Transportation má trvat třicet let, během kterých zajistí firma trolejbusům a autobusům také servis, poté předá dopravní zázemí do vlastnictví města.

Zkušební trať pro trolejbusy | Foto: Lukáš Milota

„Právě proto, že pan ministr Kalousek a BIS a další pochybovači se nad touto sumou pozastavovali, tak je pod velkým dohledem, jak vycházejí finanční toky,“ říká Miloslav Šimák, náměstek primátora Plzně za ČSSD.

Petr Leyer z Transparency International však tvrdí, že chyby byly už v samotném zadání zakázky. „Jedna věc je celková absolutní suma, která je na projekt vydávána, a tam mohlo skutečně k úsporám dojít, ale vůbec nastavení té zakázky se nám nezdálo ideální,“ tvrdí a pokračuje:

„Byly tam dány dohromady dva odlišné typy plnění – jednak samotný servis, jednak stavební zakázka. V případě, že by to bylo odděleno, mohlo město dostat možná více nabídek a už v počátku ušetřit daleko více prostředků.“

Miloslav Šimák tento argument odmítá. „Je potřeba vybavit závod technologií, která bude 29 let sloužit. Když nám někdo postaví závod a vybaví technologií, tak je pro nás určitě výhodnější, že on těch 29 let na té technologii bude muset údržbu za danou cenu realizovat,“ vysvětluje a dodává:

„Jestliže bychom to oddělili, máme od sebe dvě věci, které spolu úzce souvisí. V zakázce je zároveň závazek, že technologie bude uvedena při předání po 29 letech v nějaké funkční podobě. Bude tedy po celou dobu obnovována a to je všechno v ceně zakázky.“

Jana Kosová, Veronika Sedláčková, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme