V plzeňských silnicích jsou stovky děr. Po kontrolních sondách
Řada silnic v Plzeňském kraji vypadá jako ementál. Jsou v nich pravidelné okrouhlé díry o průměru zhruba 12 a hloubce asi tří centimetrů, kterým se diví nejeden řidič. Na stovky děr upozornil server Výmoly.cz.
Záhadné kulaté dírky jsou hlavně na nových nebo nově opravených silnicích první třídy. Některé jsou spravené, jiné ne.
Vidět je můžete například na hlavním tahu na Nepomuk, Klatovy, ale i přímo v Plzni na Jateční ulici.
„Dalo by se to vysvětlit tak, že jsou to sondy, ale nejsou nijak ošetřené. Je vidět, že tyto otvory silničáři nechtějí zacelit,“ tvrdí Plzeňan, který na server Výmoly.cz poslal fotografie děr.
Sondy to skutečně jsou. Jde o zkušební vývrty, které mají prokázat, jestli je silnice správě udělaná.
„Jestliže se udělá tento vývrt, tak se odveze do laboratoře, ta zjistí, že tloušťky vrstev odpovídají nebo neodpovídají projektu, jestli třeba byl proveden spojovací postřik, hlavně mezi starou a novou částí konstrukce, a toto všechno by se mělo ukázat na zkušebním vývrtu,“ říká hlavní dispečer Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Jiří Skalnička.
Silniční laboratoř, která vývrty provádí, musí okamžitě vzniklé díry také spravit. Jenže skutečnost je trochu jiná. O kus dál na Jateční ulici jsme narazili na díry, kde nebylo po opravě ani památky. Proč, to by měla vysvětlit zmíněná silniční laboratoř. Ale její zástupce se odmítl k věci jakkoli vyjádřit.
Sami silničáři si uvědomují, že vrtat do nové silnice není úplně ideální. Jak se jednou celistvý povrch naruší, bude tam i po opravě vždy větší riziko, že vznikne výtluk. Podle Jiřího Slapničky je to ale nutné zlo.
„Investor vlastně nemá jinou přesnou možnost přesvědčit se o tom, že dílo bylo provedené tak, jak bylo naplánované v projektu,“ říká.
S okrouhlými dírami v silnicích se tak budou lidé setkávat dál. Podle silničářů bezpečnost silničního provozu neohrožují.