V Praze 5 a 6 začaly fungovat parkovací zóny. Středočeskému kraji se to nelíbí
Na území Prahy 5 a 6 dnes začínají platit zóny placeného stání. Pokud budou chtít řidiči v ulicích zaparkovat, musejí mít zanesenu registrační značku v systému na úřadě. Parkovací oprávnění na rok stojí rezidenty 1200 korun na celou oblast, 600 korun pak na její část. Kontroly budou provádět čtyři speciální vozy s kamerami, které budou snímat značky aut. Platnost oprávnění bude kontrolovat elektronický systém, pokuty bude vydávat magistrát. Se zavedním zón nesouhlasí Středočeský kraj, podle nějž to bude komplikace pro lidi, kteří do metropole dojíždějí.
V Praze 6 se do dnešního rána zaregistrovalo zhruba 14 a půl tisíce lidí.
„V Praze 6 je těch parkovacích stání v zónách zhruba okolo 17 tisíc. Jsme téměř na maximu lidí, kterých se to týká, a to přestože jsme dali možnost se registrovat lidem z Prahy 6, kteří bydlí mimo zónu,“ uvedl pro Český rozhlas starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09).
O parkovacích zónách mluvili na ČRo Plus redaktor ČRo Filip Titlbach, starosta Prahy 6 Ondřej Kolář a středočeský hejtman Miloš Petera
Jinak to vidí starosta Prahy 5 Radek Klíma (TOP 09). „V téhle chvíli z očekávaného počtu 32 až 35 tisíc jsme prodali něco mezi osmi a deseti tisíci,“ řekl Klíma.
Toho vysoké číslo neprodaných oprávnění překvapilo, přičítá to však tomu, že někteří lidé odkládají věci na poslední chvíli. „Vzhledem k tomu, že ode dneška zóny platí, počítám s tím, že ten nápor bude a že během několika dní prodáme zbytek,“ dodal Klíma.
Parkovací oblast v Praze 6 bude zavedena v Bubenči, na Hradčanech, v Dejvicích, Vokovicích, na Veleslavíně a Břevnově a ve Střešovicích.
Praha 6 bude fungovat jako jedna parkovací oblast a zaregistrovat se mohou všichni, kdo splní podmínky města – mezi nimi je například trvalý pobyt v šesté městské části nebo tam musejí mít podnikatelé sídlo provozovny.
Celé území městské části nebude do zón placeného stání zahrnuto ani v Praze 5. Zřízeny mají být zejména v centrální části Prahy 5, hlavně na Smíchově. Například Barrandovského sídliště se týkat nebudou.
Praha 5 v souvislosti se zavedením zón snížila na části svého území nejvyšší povolenou rychlost na 30 kilometrů za hodinu. Podle starosty Klímy se to týká příčných ulic mezi hlavními tahy, kde stejně lidé rychleji nejezdili.
„Tím, že došlo ke snížení na 30 kilometrů, tak ze zákona jsme mohli posunout hranici parkování až k hranici křižovatky – při padesátce tam musí zůstávat pětimetrový pás – to znamená, že jsme v každé té ulici mohli přidat čtyři parkovací místa,“ uvedl Klíma.
Firma Eltodo začala v úterý večer na Smíchově strhávat nálepky, které zneplatňovaly umístěné značky - jakmile nálepku zaměstnanci Eltodo sundali, značka začala platit.
Modré zóny budou letos zavedeny ještě v Praze 3 na Jarově - ve zbytku Prahy 3 už fungují. Nově budou od října také v Praze 8. Původně měly být letos rozšířeny ještě na Prahu 4 a 9, avšak radnice od jejich spuštění zatím ustoupily. Kdy a zda tam budou zavedeny, není zatím jasné.
Proti zavedení zón vystupuje Středočeský kraj. Podle středočeského hejtmana Miloše Petery (ČSSD) zkomplikují život lidem, kteří do města jezdí za prací.
„Zavedení modrých zón je předčasné, protože neřeší parkování jak v Praze, tak na území Středočeského kraje,“ uvedl Petera.
Podle něj je třeba nejprve vybudovat dost parkovišť P+R na okraji nebo v blízkosti Prahy. „Máme asi 25 míst, kde by tato parkoviště mohla vzniknout. Budu chtít mluvit s kolegou Dolínkem (Petr Dolínek, pražský radní pro dopravu, pozn. red.), aby další městské části, které chtějí zavádět modré zóny, to pozastavily do doby, než se toto vyřeší,“ doplnil hejtman.
Zóny začaly fungovat v roce 1996 v části Prahy 1. Následně byly rozšířeny na celou Prahu 1, 2, 7 a většinu Prahy 3. Řidiči loni v zónách placeného stání zaplatili 330 milionů korun.