V Praze se rozjíždí carsharingový projekt: až 10 soukromých aut nahradí jedno sdílené

Pokud patříte do skupiny řidičů, kteří auto sice potřebují, ale jen občas, mohl by vás zajímat projekt Autonapůl brněnských aktivistů, kteří po desetiletém působení v jihomoravské metropoli přicházejí se službou takzvaného carsharingu také do hlavního města.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

na parkovišti, automobily, parkoviště, | Foto: Věra Luptáková

Myšlenka sdílení automobilu vznikla v západní Evropě někdy v 50. letech minulého století, kdy si mladí lidé a rodiny nemohli dovolit vlastní vůz, a tak se o náklady i auto dělili. Dnes se trend vrací a carsharing zažívá novodobý boom. Ve Velké Británii, Německu nebo Švýcarsku tuto službu využívají statisíce klientů, říká Michal Šimoník z carsharingového družstva Autonapůl.

„Je to v podstatě chytrá autopůjčovna, která funguje decentralizovaně po městě, to znamená, že má vyhrazená parkovací místa, na kterých ta auta pevně stojí. Máte auto k dispozici nonstop a můžete si ho půjčit už od jedné hodiny.“

Přehrát

00:00 / 00:00

V Praze se rozjíždí carsharingový projekt: až 10 soukromých aut nahradí jedno sdílené

Klient, který si auto zarezervuje na konkrétní dobu přes internet, přitom zaplatí měsíční fakturou pouze za ujeté kilometry bez časového omezení výpůjčky auta. To po skončení jízdy nechá stát v konkrétní lokalitě a klíčky předává osobně dalšímu klientovi. Takto zatím funguje český pilotní projekt, který se ale Autonapůl snaží postupně profesionalizovat.

„Nemáme v tuto chvíli vyhrazená parkovací místa po městě, pracujeme na tom, ale nutnou podmínkou pro to je tzv. profesionální systém předávání, kdy klient - tak, jak to funguje na Západě - auto nejdříve rezervuje přes internet, potom k němu přijde a odemkne si buď telefonem anebo čipovou kartou. V autě jsou klíčky, může s ním jet. Po skončení jízdy se mu to započítá do systému a po měsíci platí fakturu."

Ušetřená parkovací místa

Profiverze by měla být spuštěna příští rok. Služba ale funguje už několik let v Brně a Liberci. Vozový park se 14 auty využívá zhruba stovka klientů. Zatímco v Brně se projekt údajně s ochotou magistrátu nesetkal, pražská radnice už dříve podporu podobnému systému zvažovala, plán ale neuskutečnila. V tuto chvíli nezávisle na městě budou v Praze 6 a 10 k dispozici zatím dvě osobní auta.

„Pro město je výhodné, když v něm carsharing funguje, protože jedno sdílené auto nahradí čtyři až deset soukromě vlastněných aut, to znamená spoustu ušetřených parkovacích míst. Jsem přesvědčen o tom, že aut je všude už příliš mnoho, a jakýkoli způsob, jak je omezit, je správný. Sám jsem potřeboval někam jet, ale vlastní auto by se mi nevyplácelo, auto si beru opravdu jen tehdy, když je opravdu potřeba," dodává Šimoník.

Tereza Jelínková, Evelyna Kulíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme