V pražské MHD se musí šetřit. Ve hře je rušení linek i zdražení jízdného

Zdražení jízdného, konec prodlouženého provozu metra o víkendu nebo rušení některých linek. I tak můžou cestující pocítit šetření v pražské dopravě. Na veřejnou dopravu půjde v roce 2012 o 617 milionů méně, než letos. A pražský dopravní podnik musí kromě výdajů na provoz splácet i nasmlouvané zakázky, jako je třeba dodávka 250 nízkopodlažních tramvají. V příštím roce by za ně měl zaplatit 1,5 miliardy korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní podnik Praha, MHD (ilustrační foto). | Foto: Filip Jandourek

V pražském dopravním podniku přichází jedna změna za druhou. Včera oznámil svou rezignaci generální ředitel Martin Dvořák, v úterý městská rada vyměnila čtyři členy dozorčí rady. A to není všechno. Chystají se i změny, které zřejmě pocítí i cestující, musí se totiž šetřit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportž jana Hergeta o úsporách v pražském dopravním podniku

Podle finančního ředitele Ivo Štiky musí jít ušetřené peníze v první řadě na provoz:

„To, co zbude po uhrazení nákladů na provoz, samozřejmě použijeme na úhradu investic. Ale jestli máme závazek 1,5 miliardy korun a ušetříme 300 milionů korun, můžeme použít 300 milionů na úhradu Škodě, ale stále bude potřeba někde najít těch zbývajících 1,3 miliardy.“

Dopravní podnik chce šetřit odstraněním souběhů. To znamená, že třeba tam, kde jezdí souběžně několik linek autobusů vedle železničních kolejí, pojede příští rok autobusů méně a lidem se vyplatí využít spíš vlaky.

„To jsou naše představy, ale jak budou realizovány, je věc Ropidu. My splníme zadání Ropid. Tak, jak nám řekne, abychom odjezdili tolik a tolik výkonů v tramvaji, autobusech i metru, tak to odjezdíme. A tím naše role skončí,“ uvádí Štika.

Stejně vidí cestu k efektivnější dopravě i šéf Ropidu Pavel Procházka. Faktem je, že pražské tramvaje a autobusy často takzvaně vozí vzduch. Příkladem může být tramvajová linka číslo 19. Vozy, které na ní jezdí mají kapacitu až 250 lidí, po většinu dne ale touto tramvají jede jen několik jednotlivců. Příští rok už tuto linku v pražských ulicích možná nepotkáte.

Redukce nebo spojení některých linek ale nestačí. Proto Ropid navrhne vedení magistrátu celou sadu změn, které naplní parametry požadovaných úspor. Jednou z nich je i zdražení jízdného. Papírové jízdenky jsou dražší od letošního července, cena předplatních kuponů se nezměnila.

Dopravní podnik Praha, MHD (ilustrační foto). | Foto: Filip Jandourek

„My bychom chtěli nějakým způsobem v těch návrzích, které budeme městu předkládat, najít zpětně rovnováhu mezi jednotlivým jízdným, které prošlo zdražením a předplatným jízdným. To nebylo zdraženo a rovnováha byla narušena,“ říká Procházka.

Ušetřit se dá také tím, že skončí prodloužený provoz metra a navazujících denních linek v pátek a v sobotu v noci. Kdyby metro končilo opět krátce po půlnoci, ušetřilo by se 35 milionů. I tuto variantu Ropid městu navrhne.

O tom, které z těchto úsporných návrhů se v roce 2012 zrealizují, bude nakonec rozhodovat vedení města.

Jan Herget Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme