V Týně nad Vltavou jezdí první elektrobus. Zatím na zkoušku

Elektromobilem se téměř nikdo z nás ještě nesvezl a už se na silnice snaží prodrat také elektrobus. V Týně nad Vltavou bude po tři týdny bude vozit cestující nejen po městě, ale i do čtyři kilometry vzdálené obce Hněvkovice a do Jaderné elektrárny Temelín. Testovací jízda rozhodne, zda s ním lidé budou jezdit na nákupy nebo k lékaři naprosto běžně.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Elektrobus v Hradci Králové

Elektrobus v Hradci Králové | Foto: Magdalena Vlčková

„To se vůbec nestartuje. Jenom otočíte klíčkem, odbrzdíte, šlápnete na plyn a jedete. Má to jednu rychlost, a čím víc přidáváte, tím rychleji jedete,“ ukazuje Jaroslav Raučina, řidič prvního týnského elektrobusu.

Jak dál vysvětluje, vozidlo dokáže vyvinout rychlost až 65 kilometrů v hodině a na jedno nabití ujede 150 kilometrů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Prvním týnským elektrobusem se projela reportérka Romana Kostohryzová

„Tady po Týně jezdím tak padesátkou až šedesátkou a jednou za dva dny to dávám na nabíječku,“ upřesňuje Jaroslav Raučina.

Uvnitř elektrického minibusu je 15 míst na sezení a 14 k státní. Vejde se do něj také jeden kočárek a jeden vozík pro invalidy. Nastoupit se dá pouze jedněmi dveřmi, zato však dostatečně velkými. „To si lidi chválí, že se sem vejdou i ti obéznější,“ dodává s úsměvem šofér.

Náklady na spotřebu jsou zhruba poloviční oproti naftovému motoru, na druhé straně cena elektrobusu bude přibližně o třetinu vyšší než u běžných autobusů.

Do běžného provozu v roce 2020?

A tak i generální ředitel ČSAD Jihotrans Robert Krigar netrpělivě čeká, jak dopadne třítýdenní testovací jízda.

„Samozřejmě budeme hodnotit ekonomiku, budeme hodnotit jízdní vlastnosti. Uděláme také anketu s cestujícími, jak jim toto vyhovovalo, a pak to zásadní, co bude, s výrobcem jak dál. Z tohoto důvodu jsme si ho od výrobce půjčili a nasadili jsme ho právě na Jadernou elektrárnu Temelín, což se nabízí vzhledem k tomu, že je to autobus na elektřinu,“ říká ředitel.

Elektrobus bude v Týně nad Vltavou vozit cestující až do 6. května. Pokud se město skutečně rozhodne provozovat ho i v budoucnu, vidí Robert Krigar jako reálný termín rok 2020.

Martin Hromádka, Romana Kostohryzová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme