Vedení Hradce Králové se neshodlo na osudu městského parkovacího systému

Radní Hradce Králové se stále neshodli, zda odkoupit nadpoloviční většinu akcií firmy ISP, která ve městě spravuje systém placeného parkování na základě třicetileté koncesní smlouvy. Hradečané i lidé dojíždějící do města smlouvu kritizují. Současné vedení města proto při minulých volbách prohlašovalo, že nevýhodný dokument přehodnotí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Parkování na sídlištích (ilustrační foto)

Parkování na sídlištích (ilustrační foto) | Foto: Parkuj jako člověk

Systém nyní spravuje soukromá firma ISP, která ještě pod názvem Atol v lednu 2007 uzavřela s městem Hradec Králové třicetiletou koncesní smlouvu na provozování systému placeného parkování ve městě.

Do té doby placená parkoviště spravovaly Technické služby města Hradec Králové. Nebyly ale příliš v zisku, spíše naopak. Město proto rozhodlo, že přenechá parkovací systém soukromé firmě, která ho má provozovat lépe a výhodněji.

Firma Atol, dnes ISP, měla během doby trvání smlouvy také vybudovat 1000 nových parkovacích míst, kterých byl nedostatek. Jenže lidem a některým zastupitelům od začátku vadí, že systém má ve správě soukromá firma, která je sice do jisté míry pod kontrolou města, ale neodvádí mu žádný podíl ze zisku.

Dividendy za 6 milionů

Zastánci odkupu tvrdí, že by město získalo roční dividendy ve výši zhruba šesti milionů a větší kontrolu nad firmou. Také by chtěli, aby se snížily ceny za parkování.

Podle odpůrců odkupu nynější systém funguje dobře. Od začátku nebylo záměrem, aby město dostávalo podíl z parkovného, ale aby systém fungoval lépe než pod vedením městské firmy. Přidanou hodnotou jsou navíc nová parkovací místa, kterých už firma 500 postavila a nyní se mluví o dalším parkovacím domě s kapacitou 250 míst v Gayerových kasárnech.

Podle zastánců dosavadní situace má město nad systémem dostatečnou kontrolu. Všechna důležitá rozhodnutí jako ceny parkovného, nová parkovací místa, zóny a podobně schvaluje rada města. A pokud by Hradec Králové získal nadpoloviční podíl akcií, firma by podléhala zákonu o obcích a zákonu o zadávání veřejných zakázek, což by bylo nevýhodou.

Pohled z Bílé věže na panorama Hradce Králové | Foto: Petr Švihlík

Naoko by prý existovala větší transparentnost výběrových řízení, ale zase by vyvstaly problémy. Některé tendry na městské zakázky totiž sice vyhrála nejlevnější nabídka, ale dodavatel pak například nestíhal termíny, odvedl nekvalitní práci, nebo vznikly vícenáklady a město zaplatilo stejně víc.

Rada města neschválila usnesení doporučit odkup zastupitelstvu města, které bude o případném odkupu hlasovat 29. října. Ve hře jsou ale i další řešení, například odkup celé firmy. Ten by ale prý představoval sumu zhruba 280 milionů korun.

Ať už zastupitelé rozhodnou jakkoli, po příštích komunálních volbách může být vše zase úplně jinak.

Bohuslav Štěpánek, dab Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme