Vedení Plzně se chystá zadlužit město na téměř osm volebních období

Zastupitelé v Plzni rozhodnou o převodu městských dopravních podniků do majetku Škody Transportation. Firma se jako jediný zájemce přihlásila do tendru, který nemá v regionech obdoby. Za 11 miliard chce postavit depo pro vozidla MHD a na 29 let dostane na starost jejich opravu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Plzeňské městské dopravní podniky

Plzeňské městské dopravní podniky | Foto: Tomáš Adamec

Vedení Plzně si od toho slibuje úspory, opoziční zastupitelé předpovídají obrovské zadlužení městské kasy. Když zastupitelé kývnou, zadluží město skoro na osm volebních období.

Podle plzeňského magistrátu by ale stejně město muselo nějaké depo postavit a udržovat vozidla v provozu také musí. Soukromá firma to prý umí zajistit levněji než městské dopravní podniky. Jenže v tom je právě ten háček. Neexistuje žádná srovnávací studie, která by ukázala úspory.

Zakázku posuzovali úředníci ministerstva financí, kteří dávají za pravdu plzeňské opozici – je riziková. Ministr Kalousek ji dokonce označil za zlodějinu. Možná rizika uvádí ředitel odboru Financování územních rozpočtů a programové financování na ministerstvu financí Jan Zikl:

Přehrát

00:00 / 00:00

Miliardový tendr v Plzni - téma pro Lubomíra Smatanu

„V první řadě vidíme riziko z pohledu financování zakázky v dalších letech, protože v dalším období lze předpokládat spíš stagnaci daňových příjmů nebo dokonce i pokles a také růst výdajů, což v důsledku bude znamenat pokles disponibilních zdrojů i do městských částí. Do budoucna je to riziko, že budou výrazně omezeny investiční akce města.“

Velice podezřelý je podle něho i fakt, že ve hře je jediná firma. „Chybělo nám tam posouzení alternativ. Ta zakázka se poskládala jedním možným způsobem,“ upozorňuje.

Zaplatí to kultura, sport i městské části

Dispečeři v Plzni dnes musejí s přesností hodinářů každý den namačkat trolejbusy do chátrajícího depa. Nové potřebují jako sůl. Jenže společně s opravami všech vozidel za to zaplatí příliš vysokou cenu, říká bez váhání mladý opoziční zastupitel za TOP 09 Michal Vozobule:

„Město na to nemá, to bude jednoznačně na úkor budoucnosti. Zvlášť poté, co už rozjelo velkou investici do divadla, má investice do fotbalového a atletického stadiónu.“

Plzeň se rozhodla pro obrovskou investici ve velmi hubených letech. Ta tučná propásla a ekonomický náměstek Martin Zrzavecký z ČSSD to ví. A tak chce sebrat peníze obvodům a také hodlá šetřit na drobných radostech:

Přehrát

00:00 / 00:00

Rizika plzeňského plánu nastínil v Ranním interview Jan Zikl z ministerstva financí

„Voda, teplo, doprava – to jsou priority města. Kultura, sport – to jsou věci, které jsou nadstavbou a město je připraveno je nadále podporovat, ale ne v tomto rozsahu.“

Opoziční zastupitelé se nechávají v kuloárech slyšet, že zakázka je ušitá pro Škodu Transpotation. Její generální ředitel Josef Bernard to odmítá a nečekaně oznámil, že firma odevzdá depo do majetku města už za pět let a opravy vozidel může vrátit za deset let. A cena je prý konečná.

„Cenu nemůže nikdo navýšit, nemá na ní vliv inflace. O splátkách za servis vozidel také není debata, navýšení ceny je možné pouze v rámci inflace.“

Podle Zikla znají stanovisko ministerstva financí jak dopravní podniky, tak zastupitelé. Doporučení však pro ně nejsou závazná a Zikl zná případy, kdy nebyla respektována. „Znám několik případů, ale ty zakázky byly v daleko menším rozsahu,“ dodává.

Změna zákona o zakázkách už takový tendr neumožňuje

Pokud by Plzeň vypisovala zakázku nyní, už by se musela řídit změnou zákona o zadávání veřejných zakázek. Ta by měla výrazně omezit zadávání zakázek s účelově nastavenými kritérii šitými na míru konkrétního dodavatele.

„I když je ten zákon vnímán negativně, věřím, že povede k efektivnějšímu, účelnějšímu a hospodárnějšímu vynakládání veřejných prostředků,“ říká Zikl.

Zakázka za 11 miliard korun na stavbu depa MHD zadluží Plzeň na 30 let

Číst článek

Ministerstvo financí navíc každoročně hlídá zadlužování územních samosprávních celků a připravuje fiskální pravidla, která budou znamenat výrazné omezení zadlužování, aby se veřejný dluh nezvyšoval.

Igor Maňour, Ľubomír Smatana, Lucie Maňourová, Petr Sehnoutka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme