Vlak vyjel z kolejí na nástupiště. Masarykovo nádraží bylo několik hodin uzavřené

Pražské Masarykovo nádraží bylo kvůli nehodě vlaku několik hodin zcela uzavřené. Spoj z Českého Brodu prorazil v úterý večer zarážedlo a projel asi 20 metrů do haly. Tři lidé se lehce zranili. Provoz byl na nádraží obnovený od 15 hodin.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Masarykovo nádraží v Praze je uzavřeno kvůli vykolejení vlaku | Foto: HZS hl. m. Prahy | Zdroj: ČTK

Souprava typu City Elefant přímo na nádraží prorazil zarážedlo a popojel dalších asi 20 metrů. Proč se to stalo, vyšetřuje Drážní inspekce. Náraz byl tak silný, že ho slyšeli i lidé, kteří pracují na nedaleké poště. Beton ze zarážky byl rozmetán po celém nástupišti.

„Bezprostřední příčinou je projetí návěstidla, které zakazovalo další jízdu. Budeme zjišťovat, jestli šlo o technickou závadu, či o selhání člověka,“ potvrdil Českému rozhlasu mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na Masarykově nádraží v Praze vykolejila noční souprava z Českého Brodu. O možných příčinách nehody hovořil ve vysílání nezávislý železniční expert Josef Schrötter

Ve vlaku bylo asi 15 lidí, tři utrpěli lehká zranění. Škoda na majetku Českých drah se bude podle mluvčího Radka Joklíka pohybovat v milionech korun.

Nádraží bylo kvůli odstraňování nehody uzavřené celé dopoledne. Vlaky, které tam začínaly nebo končily svou cestu, České dráhy odkláněly na jiná nádraží v Praze.

Cestující se zakoupenou vlakovou jízdenkou z Masarykova nádraží mohli podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka využít lístek k bezplatné přepravě městskou hromadnou dopravou na náhradní spoj:

„Ze všech stanic je možné na jízdní doklady Českých drah použít metro, vždy to platí do stanice, která je nejbližší Masarykovu nádraží, tedy na Náměstí republiky. Informace bude dávat náš personál ve vlacích. Správa železniční dopravní cesty bude tuto informaci hlásit i ve stanicích.“

OBRAZEM: Na Masarykově nádraží v Praze vykolejil vlak. Stanice je uzavřena

Číst článek

Masarykovo nádraží v Praze
Secesní stavba Masarykova nádraží v Praze je vůbec nejstarším koncovým nádražím v Evropě. Ročně odbaví 11 milionů cestujících. Tvoří jediné přímé spojení centra Prahy s Kladnem. Stavba nejstaršího pražského nádraží začala ve 40. letech 19. století, kdy byla Praha ještě opevněná, a tak pro šestici kolejí museli stavitelé prorazit šest bran do městských hradeb, které se na noc zamykaly. Jeho výhodou je, že není průjezdné, ale koncové, a tak se dá sotva za minutu projít z ulice až na nástupiště i bez eskalátorů a podchodů. Podobná nádraží jsou třeba v Londýně, Paříži nebo Budapešti. Podle posledních plánů hlavního města by také z Masarykova nádraží měla vést rychlodráha až na Letiště Václava Havla.

Lidé jedoucí ve směru na Kladno a Rakovník museli odjíždět z dejvického nádraží, ve směru na Lysou nad Labem se odjíždělo z Vysočan a ti, co chtěli jet ve směru na Vraňany, museli na holešovické nádraží.

K podobné nehodě nedošlo poprvé

Podle dopravního odborníka Zdeňka Michla patří takzvané kusé koleje, které končí zarážedlem, k odvěkým rizikovým místům železnice.

Nádraží a soupravy samotné ale obsahují bezpečnostní systémy, které mají podobným nehodám předcházet.

„Tato trať a konkrétně i toto vozidlo bylo vybaveno cílovým bržděním, systémem automatického vedení vlaku. Upřímně řečeno si zatím nedovedu vysvětlit, proč k nehodě došlo, byť to není poprvé. Zrovna na Masarykově nádraží se už podobná nehoda stala,“ podotýká Michl.

Existuje i řada dalších bezpečnostních prvků, které ale v České republice ovládají strojvedoucí. Slouží pouze podpůrně pro jejich činnost a oni je můžou ignorovat.

Přehrát

00:00 / 00:00

Provoz Masarykova nádraží přerušil vykolejený vlak. O příčinách nehody ve vysílání hovořil redaktor ČRo Martin Karlík a dopravní odborník Zdeněk Michl

„Konkrétně v tomto případě bych si tipnul, že šlo o selhání lidského činitele. Zatím většina nehod byla takto nakonec vyšetřena,“ dodává Michl.

Šetření nehody může trvat i několik měsíců. Nic ale nenasvědčuje tomu, že by šlo o konstrukční sériovou vadu na soupravách City Elefant.

Zastřešení zkomplikovalo odtah soupravy

Nádraží hlídali policisté. Dovnitř mohli pouze záchranáři a zaměstnanci drah. Hasiči v celé stanici také vypnuli elektrické vedení.

Část vlaku stála na betonu přímo v nádražní hale, po osmé hodině ranní se ho ale podařilo odtáhnout. Vlak pak odvezla lokomotiva do depa. Kvůli zastřešení nádraží nešlo použít jeřáb.

„Je tam speciální zásahový vlak, který má výsuvné rameno jako jeřáb. Práce se ale komplikují, protože vlak stojí úplně mimo kolejiště a je tam poměrně členitý terén,“ vysvětlil ráno mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Eliáš.

Masarykovo nádraží - vlak při zastavování nedobrzdil, prorazil zarážedlo a vjel do nástupiště | Foto: ČTK

Masarykovo nádraží v Praze je uzavřeno kvůli vykolejení vlaku | Foto: Martin Karlík

David Černý, Martin Karlík, Veronika Neprašová, Viktor Daněk, Jan Charvát, Denisa Šindlerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme