Vlaky mezi Prahou a Českými Budějovicemi zrychlily, skončila stavba části koridoru

Vlaky na trase mezi Prahou a Českými Budějovicemi jezdí ode dneška o něco rychleji. Na trati z Votic do Benešova skončila stavba středočeské části čtvrtého tranzitního koridoru. Stavbaři opravili i některá nádraží a postavili dvě zbrusu nové zastávky. Železniční trať je nově dvojkolejná, rovnější a je na ní pět nových tunelů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nádraží Olbramovice | Foto: Pavel Pavlas

Jízdní doba se na osmnácti kilometrech nového úseku zkrátí o šest minut. Cestující už první den zrychlení vnímali a chválili si ho, stejně jako plynulejší jízdu.

„Není tolik výpadků, v podstatě to jezdí na čas, mnohem lepší,“ podotkla pravidelná cestující na této trati, která vyjížděla z Tábora. Koleje teď vedou v obou směrech, jinudy než původní trať a jsou rovnější.

„Dosud ta trasa byla jednak přetížená a jednak jednokolejná, to znamená, že vlaky se střídaly při projíždění tímto úsekem a musely na sebe čekat, vznikaly prostoje a byla snížená kapacita tohoto úseku,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž o nově otevřené části koridoru na trati mezi Prahou a českými Budějovicemi natočil redaktor Pavel Pavlas.

Trať se podařilo napřímit a zrychlit díky pěti novým tunelům. Takový počet je podle vedoucího projektu Miroslava Kadlece ze společnosti Subterra, která měla jejich výstavbu na starost, na tratích v Česku jedinečnou záležitostí.

„Tady konkrétně byly čtyři ražené tunely a jeden hloubený z otevřené jámy. Souhrnná délka těch tunelů je zhruba 2,7 kilometru a nejdelší byl Zahradnický tunel, který měl přesně 1044 metrů. A ten byl shodou okolností lidově řečeno nejtvrdší, tam se kluci potýkali s žulou, ze které by se daly tesat pomníky,“ řekl Kadlec.

Vlaky by úsekem měly projíždět rychlostí 150 km/h, ty naklápěcí dokonce 160 km/h. Ještě chvíli to však potrvá.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti o nově otevřeném úseku trati řekl Radiožurnálu mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

„Pro zavedení plánované traťové rychlosti až 160 kilometrů za hodinu je ještě nezbytná takzvaná rychlá pantografová zkouška. To je technická zkouška, která musí proběhnout,“ řekl Ptačinský s tím, že by se tak mělo stát do dubna příštího roku.

Změna na trase mezi Prahou a Českými Budějovicemi se i tak projeví už v novém jízdním řádu pro rok 2013. Po dostavění všech úseků by mohlo na této trati dojít podle Ptačinského ke zkrácení doby jízdy až o půl hodiny.

Opravy se mezi Voticemi a Benešovem dočkala i nádraží, nová jsou nástupiště, přístřešky pro cestující, elektronické tabule, které ukazují odjezd vlaků, i podchody. Ze dvou nádraží se ovšem staly jen zastávky. Je to příklad i Bystříce u Benešova.

Bystřičtí podle starosty Daniela Štěpánka sice dávají při cestování většinou přednost autobusu, lepší vlakové spojení by však uvítali.

Na trase je pět nových tunelů | Foto: Pavel Pavlas

„V tuto chvíli je rychlejší autobus, který však staví na kraji Prahy, zatímco železnice zajíždí až do centra na Hlavní nádraží,“ řekl starosta Bystřice za ODS Daniel Štěpánek.

První cestující po kompletně nové trati by se z Českých Budějovic do Prahy měli svézt nejpozději v roce 2018, to by se doba přepravy z jižních Čech do Prahy měla výrazně zkrátit.

Zhotovitelem stavby je „Sdružení VoBen“. Vedoucím členem sdružení je Eurovia CS a.s., dalšími členy jsou Subterra a.s a Viamont DSP a.s. Náklady na tuto stavbu přesáhly podle Ptačinského 6,5 miliardy korun, více jak 4 miliardy šly z Evropské unie. Nyní zbývá ještě úprava okolí stavby.

Pavel Pavlas, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme