Vlaky se vrátí na trať kolem Jeseníků. Výluka se ale bude zřejmě příští rok znovu opakovat

Na trati z Hanušovic do Jeseníku nejezdily vlaky déle než tři měsíce. Zdá se ale, že výluka byla zbytečná. Opravy železnice, kterou lidé znají z filmu Alois Nebel, ani nezačaly. Cestující tak jezdili náhradními autobusy a dopravní komplikace je zřejmě čekají i příští rok, kdy by se měla výluka znovu opakovat.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Oprava železniční trati | Foto: Aleš Spurný

„Jsem z toho špatná. Jezdíme autobusy, ještě ani není zima a už to má zpoždění. To je hrozné,“ říká paní Božena ze Šumperska, která se při chůzi opírá o hůlky.

Cestující z Hanušovic do Jeseníků se po rekonstrukci měli dočkat rychlejší a pohodlnější trati. Ta je od července zavřená a její oprava doteď nezačala. Situace tak u lidí vyvolává emoce.

„Tolik milionů to mělo stát a absolutně nic se neděje. Teď, pokud vím, tak je to celé stopnuté. A příští rok znovu. To je teda pěkná mašinérie, to vám řeknu,“ zlobí se paní Alena, která bydlí v Jindřichově a z okna svého bytu má výhled přímo na koleje:

Přehrát

00:00 / 00:00

Na horskou trať kolem Jeseníků se vrátí vlaky. Výluka ale zřejmě čeká cestující příští rok znovu. Podrobnosti zjišťovala Monika Tomášková

„Něco tady hrabali, něco tady dělali, ale v podstatě nic zásadního. Jenom se navážel materiál. Toho tady je. Zajímalo by mě, co s tím budou dělat.“

Právě v Jindřichově na Šumpersku si stavební firma, která měla trať opravit, vytvořila zázemí. V areálu bývalé papírny se nyní vrší hromady kamení, pražce a betonové propustky.

„Máme tady hory materiálu, což můžete vidět při vjezdu do Jindřichova. Papírna se stala útočištěm firmy, která měla stavbu provádět. Měli tam kanceláře a do dnešního dne se tam skládá materiál, který se měl na stavbě použít,“ vysvětluje starosta Josef Langer zvolený za lidovce.

Dopravu přes Jindřichov komplikuje uzavírka Červenohorského sedla. Jindřichovem tak kromě výlukových autobusů projíždějí všechna auta mířící do Jeseníků. Na rozkopané silnici mají k dispozici často jen jeden pruh. Vesnice totiž ke všemu staví novou kanalizaci.

„Zvýšený provoz na komunikaci nám dělá problémy, ztěžuje nám samotnou stavbu kanalizace. Co se týká životního prostředí, to je další nemalý vliv, který to má,“ dodává starosta Langer.

Vlaky by měly jezdit od 11. listopadu

Cestující Michal se diví, proč Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) provoz vlaků neobnovila dříve: „Vlak tudy neprojel od té doby, co to začalo. Maximálně se sem navážel nějaký materiál, to bylo všechno. Vlaky mezi Hanušovicemi a Jeseníkem mohly klidně jezdit.“

Podle mluvčího SŽDC Jakuba Ptačinského to ale nebylo možné. „Horská trať kolem Jeseníků je nyní administrativně staveništěm. Museli jsme nejdříve protokolárně převzít trať zpět od stavařů, poté provést nutnou revizi stavu i nějaké drobnější opravy, abychom měli stoprocentní jistotu, že budou cestující v bezpečí, až sem pustíme zpět vlaky.“

SŽDC se pustila do právní bitvy se stavební firmou. Už teď je jasné, že penále půjde do milionů korun. Mluvčí stavební firmy se k situaci odmítla vyjádřit. Vlaky by se na trať měly vrátit 11. listopadu.

„To zároveň končí i plánovaná výluka na následném úseku mezi Bludovem a Hanušovicemi. Zmizí tak aspoň na zimu náhradní autobusová doprava, kterou doteď museli cestující využívat,“ dodává Ptačinský.

SŽDC zároveň připravuje nový tendr na opravu železnice. Výluka se tak bude zřejmě příští rok znovu opakovat.

Monika Tomášková, Anna Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme