Vznik letiště Vodochody podpořil kladný oponentský posudek. Místní se opět bouří

Společnost PENTA je zase o krok blíže k otevření letiště Vodochody. Druhý největší dopravní terminál v zemi má vzniknout z místního továrního letiště. Ministerstvo životního prostředí už dostalo kladný oponentský posudek pro vydání stanoviska vlivu stavby na životní prostředí, tedy takzvanou EIA. Lidé z okolí letiště se proto opět bouří. Bojí se hluku, hustší dopravy i znečištěného ovzduší.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letiště Vodochody

Letiště Vodochody | Foto: Penta Investements

Pokud letiště opravdu vznikne, znamenalo by to podle nezávislé starostky Panenských Břežan Ljuby Loukotové likvidaci obce.

„Letiště neúnosně zvýší zatížení celé této oblasti takovým způsobem, který nemá obdoby. V podstatě se dá říci, že ranvej začíná v Panenských Břežanech a končí v Dolanech. Tyto dvě obce, pokud se tento záměr uskuteční, jsou určeny k likvidaci,“ stěžuje si.

Radnice už prý nemá mnoho příležitostí, jak situaci změnit. „Obec má jedinou možnost bránit se při projednávání EIA, případně postupovat další kroky soudní cestou,“ dodává starostka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktor Pavel Pavlas se zajímal o reakce na chystanou stavbu letiště Vodochody

Letiště Vodochody má být druhým největším dopravním terminálem v České republice, ulevit by mělo Letišti Václava Havla v Praze. Plánuje se, že ve Vodochodech ročně odbaví asi 17 tisíc letadel a 3,5 milionu cestujících.

Ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur všechny připomínky místních odmítá. „V podstatě jsme do projektu doplnili vybudování napojení na dálnici D8, abychom odvedli dopravu, kterou by generovalo letiště, přímo na vysokokapacitní dálnici. A samozřejmě to pomůže i okolí, protože i ta doprava, která je dnes generována okolím, bude svedena přímo tady v tomto místě už na dálnici,“ vysvětluje.

Schůzka se musela odložit kvůli povodním

Letiště by podle něj navíc mohlo přinést do oblasti stovky nových pracovních míst. „Každý milion odbavených cestujících je schopný vygenerovat až tisíc přímých pracovních míst na letišti. Vzhledem k tomu, že tady budeme provozovat letiště pro nízkonákladové letecké společnosti, samozřejmě chápeme, že dopad na zaměstnanost nebude až tak dramatický, proto odhadujeme, že celý náš projekt při 3,5 milionu cestujících bude schopný vygenerovat zhruba tři tisíce pracovních míst,“ přibližuje.

Ministerstvo životního prostředí nechce říct, co přesně bylo v kladném oponentském posudku, který je důležitý pro vydání stanoviska vlivu stavby na životní prostřední. „V tuto chvíli se nebudeme blíže vyjadřovat, protože proces stále pokračuje,“ říká mluvčí ministerstva Marta Machková.

Desítky lidí protestují proti rozšíření letiště Vodochody | Foto: Filip Jandourek

17. června se mělo na zimním stadionu v Kralupech nad Vltavou konat veřejné projednávání připomínek ke vzniku letiště a vydání posudku. Kvůli povodním muselo ministerstvo setkání s obyvateli odložit.

Náhradní termín zatím zveřejněn nebyl. „Samotné projednání by se mělo uskutečnit v řádu týdnů,“ slibuje Machková.

Není jasné, kdy by mohlo ministerstvo životního prostředí vydat stanovisko, a tím s konečnou platností rozhodnout o stavbě letiště. Podle hrubých odhadů by to mohlo být na konci letošního roku.

Pavel Pavlas Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme